Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Lättlagad bärkaka!

Publicerad 2013-12-03 22:26:33 i Recept,

Den här kakan är perfekt då man har ont om tid och har gäster på kommande, för den tar mindre än en timme att tillreda. De flesta av ingredienserna är dessutom sådana som man för det mesta har hemma. Allt du behöver är ägg, socker, mjöl, margarin och frysta bär.  Särskilt mycket disk blir det heller inte då man ska tillreda den här kakan, så vad är nu bättre än det? ;) vad du behöver är alltså ett decilitermått, en bunke, en slev, en kakform (inte så stor, kanske 24cm i diameter) och en liten pyts som tål att värmas i micron. Om du inte använder en kakform av silikon kan du behöva smörja och bröa formen.



Receptet:
3 ägg
Ca 1,5dl socker
Ca 2dl vetemjöl
Ca 25g margarin
En handfull bär (ex. svarta och röda vinbär)
(Florsocker)

Gör såhär:
Sätt på ugnen på ca 175 grader. Rör ihop ägg och socker i en bunke med sleven. Tillsätt mjölet efter hand medan du rör om. Smält margarinet i en pyts i micron. Låt svalna en stund och veva stegvis ner det i smeten. Häll upp i en ugnsfast kakform, som du smort och bröat (dvs mod en inte är av silikon). Sprid ut de ännu frysta bären över smeten. Grädda på mittenplacering i ca 35-45 minuter. Ta ut kakan då den fått en gyllenbrun färg. Då kakan svalnat kan du om du vill sila över lite florsocker så ser den festligare ut.





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela