Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Smaskens med köttgryta

Publicerad 2013-12-09 19:14:44 i Recept,

Såhär när det börjar vara kallt om kvällarna, och dagarna, så tycker jag det är gott med lite varm husmanskost. Så i lördags valde jag att göra en köttgryta. Det räckte till ca 5 portioner och tog ca 3 timmar att laga. Kan kännas som lite länge, men köttet blir sååå mört och gott. Receptet är utvecklat efter ett recept jag någon gång i tiderna hittat på matklubben.se's sidor. 



Ingredienser:
Ca 500g nötkött i grytbitar (jag valde nöt stek)
2 gula lökar i rejäla skivor
1 stor morot i ca ca tjocka skivor
1brk créme fraiche (150g)
Brun maizena
1msk stark senap
4-5 kryddpepparkorn
2 lagerblad
2-3 vitlöksklyftor i lövtunna skivor
1,5msk kalvfond eller en tärning köttbuljong
(2msk barbequeolja eller annan olja med rökt smak)
Smör och matolja till stekning
Peppar
Vatten

Gör såhär:
Bryn köttet i en het panna med smör och matolja. Krydda köttet med peppar. Stek på hög värme så att köttet får ordentligt med färg. Lägg över köttet i en gryta, vispa ur stekpannan med lite vatten så att du får med all den goda smaken från köttsaften. Täck köttet, koka upp och skumma av. Tillsätt kryddpepparkornen, kalvfonden, lagerbladen, löken, vitlöken, samt senapen (och om så önskas barbequeoljan). Låt koka lugnt i 2 timmar. Tillsätt därefter morötterna och låt koka ytterligare en halv timme. Lägg i créme fraîchen och red med brun maizena när det kokat upp igen. Servera med kokt potatis, svartvinbärsgele, rödbetor och inlagd gurka.

Om du tycker nötkött blir lite för torrt kan man välja att ersätta en del av nötköttet med griskött, ex. grisytterfilé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela