Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Kyckling- & tacopaj

Publicerad 2013-11-03 21:40:57 i Allmänt,

I min personbeskrivningar så har jag nämnt att jag gillar matlagning och att baka, men hittills har jag inte bloggat om detta. Det beror delvis på att jag under en längre tid inte varit särskilt inspirerad och delvis på att jag inte haft möjligheter att lägga upp bilder på det jag lagat, och det tycker jag hör till. Men nu är detta problem åtgärdat, så hör kommer ett recept på två pajer jag förberett för middag med familjen imorgon.

Jag är själv inte så förtjust i pajbotten, men detta recept gillar jag verkligen!

Pajbotten:
100g margarin
2dl vetemjöl
1dl potatismosflingor
1dl riven (Emmentaler) ost
1tsk bakpulver
1/2tsk salt
1dl vatten

Rör de andra ingredienserna i det mjuka margarinet och tryck sedan ut degen över bottnen och kanterna av en pajform. Ställ formen att vila i kylskåp medan du gör fyllningen. Värm ugnen till 200 grader.

Fyllning kycklingpaj:
Ca 500g kycklingfiléer 
1-2msk röd currypasta (beroende på hur starkt man vill ha det)
Ca 5cm purjolök
1/3brk soltorkade tomater
1/2bit fetaost
150g créme fraîche 
1/2 paprika 
Matolja
Riven ost

Strimla kycklingen. Häll en skvätt matolja i en stekpanna och rör ner currypastan i matoljan, hetta upp. Stek kycklingstrimlorna och lägg sedan den strimlade purjolöken med i pannan. Tärna paprikan, tomaterna och fetaosten. Stäng av plattan och tillägg paprikan, tomaterna och fetaosten i pannan. Rör ner créme fraîchen och häll sedan över allt i pajformen. Strö över lite riven ost och grädda sedan i mitten av ugnen ca 30 minuter.




Fyllning tacopaj:
Ca 500g malet nötkött
1 liten gul lök
1 liten röd paprika
1/3 burk majs
1påse tacokrydda
Ca 150g créme fraîche 
Riven ost
Körsbärstomater

Stek och krydda köttet. Tillsätt den tärnade löken. Lägg till den tärnade paprikan i slutskedet av stekningen. Stäng av plattan. Tillsätt majsen och créme fraîchen. Rör om och häll sedan över fyllningen i pajformen. Dela körsbärstomaterna och lägg dem utanpå fyllningen. Strö över riven ost och grädda sedan pajen i mitten av ugnen ca 30 minuter.






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela