Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Pulled pork... Mums!

Publicerad 2013-11-10 17:27:00 i Allmänt, Recept,

Jag hittade, tack vare en kompis, för ett tag sedan ett recept på pulled pork på nätet och bestämde mig nu för att laga det till vår familjemiddag.. :) Receptet är något modifierat från det ursprungliga för att lämpa sig till mitt kylskåpsibnehåll ;)
 
Jag började med att laga ihop kryddpastan till köttet på fredagkväll.
 
Kryddpasta till köttet:
5 pressade vitlöksklyftor
1,5 tsk spiskummin
2 tsk cayennepeppar
2 tsk chili
1 tsk svartpeppar (grovmalen)
1 tsk salt
4 tsk paprikapulver
1 msk farinsocker
4 msk ketchup
3 msk barbequeolja
1 tsk tabasco
 
Några av kryddorna jag använde..
 
Till receptet använde jag 1,5kg kasslerkött, som jag lade i en ugnsform med höga kanter. Sedan smorde jag in köttbiten med kryddpastan. Därefter lät jag köttet stå och marineras i kylskåpet över natten. 
 
 
Tidigt nästa morgon tog jag ut köttet i rumstemperatur och satte ugnen på 125 grader. Därefter klyftade jag 2 gula lökar och 4 vitlöksklyftor, som jag sedan satte på och runtom köttet. Därtill blandade jag 1,5 dl barbequeolja med 0,5 dl vatten, som jag sedan hällde över köttet. 
 


Sedan var det bara att sätta in köttet i ugnen och vänta. Köttet skulle stå minst 6 timmar i ugnen, men eftersom jag ville ha det så mört som möjligt så valde jag att ha det och stå 10 timmar i ugnen. Och mört blev det! 
 
Efter att det hade stått 10 timmar i ugnen var det bara att lyfta över köttbiten i en annan form och sedan dra isär köttet med två gafflar så att det blev som trådar, därav namnet pulled pork. För att göra köttet sakrikare och saftigare tog jag en del av köttsaften/marinaden samt all lök och hällde över köttet. Sedan var det bara att servera :)
 
 




Kommentarer

Postat av: Robin

Publicerad 2013-11-10 20:26:07

Bra tips och recept där =) (tack!) Det där måste jag seriöst talat testa någon gång ^^

Svar: Det ska du absolut göra! Det var verkligen gott! Passar utmärkt till sallad eller t.ex. pitabröd eller hamburgerbröd :)
Tösen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela