Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Dagens barn, rena rama skyltdockorna!

Publicerad 2013-10-10 21:53:35 i Allmänt,

Jag blir så paff varje gång jag ser ett litet barn gå omkring som värsta skyltdockan, klädd från topp till tå i diverse märkesplagg och accesoarer, samt med nyaste och mest avancerade teknologiprylarna i händerna. Hur gick det här till?! Var kommer pengarna ifrån? Förstår inte hur vi kan prata om att det är lågkonjunktur på gångs med tanke på hur vi konsumerar.. Och framförallt; varför?! Varför går föräldrar med på att köpa allt detta till sina barn?
 
När försvann den biten där det var föräldrarnas uppgift att lära barnen de traditionella värderingarna? Dvs att det viktiga i livet är exempelvis medmänsklig respekt, vänskap, kärlek och familj.. Inte pengar, status och märken/prylar. Nu verkar uppfostringen handla mest om att se till att man har in-prylarna och -kläderna..
 
Visst, det kan vara sött att klä en liten bebis i Converse-skor, men har det inte gått för långt då en liten treåring kräver att få märkesplagg? Själv tror jag att det närmaste märkesplagg jag hade i exempelvis tidiga tonåren var ett par Micmac-byxor och en Micmac-tröja. De var även de enda "märkesplaggen" jag ägde.
 
Var ligger logiken i att köpa en 600 euros telefon till en sjuåring? Ett barn i den åldern anses inte vara mogen nog att kunna förstå till exempel trafikreglerna, men förväntas nog kunna ta ansvar för en pryl som är värd halva månadslönen. Jag är inte ens beredd att köpa en sådan åt mig själv, och jag är ändå en vuxen människa med en god och stabil inkomst!
 
Jag funderar mycket på hur det här har gått till, vem eller vad som bär ansvaret för den här vändningen. Har något redan gått snett i vår uppfostran, eftersom vår generation är de som förser barnen med dessa märkesplagg och -prylar, eller är det kraven i dagens samhälle som lett till detta? Eller är det här än en sak som vi kan beskylla medierna för? Men viktigaste frågan av alla; hur ska vi gå tillväga för att ställa allt till rätta igen?
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela