Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Dags att väcka självdisciplinen till liv igen!

Publicerad 2013-09-04 19:31:00 i Allmänt, Träning,

Otroligt hur skönt det kan kännas efter att man varit och tränat! Humöret är på topp, och det känns som att det finns en gnista liv i mig igen ;) och visst, det finns säkert de som nu tycker att "vadå skön känsla efter träning?" (de flesta vet vad jag pratar, men inte alla!). Jag var en gång i tiden en sådan som släpade iväg mig på träning enbart för att det hette att det gjorde mig gott.Själv tyckte jag att det var tråkigt och lite slöseri med tid. Men då var jag ung (är visserligen det fortfarande så får väl säga yngre..), i trimm och smal. Men sakta mak har kilona smygit sig på, och ifjol kom det plötsligt en hel del av dem, och snabbt! Jag fick inte på mig byxorna mer och kände mig ständigt obekväm i min egen kropp. Efter det tog jag mig i kragen och vände på det hela. Jag fick bort de kilon jag gått upp ifjol + lite till, och i samma veva blev jag (lindrigt) beroende av träning. När jag äntligen märkte att jag faktiskt mår bättre av att träna! Det gjorde mig piggare, gladare och jag mådde helt enkelt både psykiskt och fysiskt bättre.

Men tydligen glömmer kroppen den här känslan lätt då det blir en sommarpaus, och då gäller det att först få liv i självdisciplinen så man lyckas ta sig iväg till gymmet. Efter det så sköter det hela nästan sig själv, man vill helt enkelt känna den där känslan igen :)

Så till er som inte ännu kommit igång vill jag ge några tips. Börja sakta, med små delmål. Välj en sak som du trivs med att göra, och ha som mål att göra det en gång i veckan, om så bara för en halv timme. Efter hand kan man utöka det här till 45 minuter eller en timme. Småningom kanske 2 gånger 30 minuter i veckan blir nästa mål, sedan 2 gånger 45 minuter. Och på det här sättet ökar man träningen till det som känns ok och utförbart. Inga större förändringar i kosten behövs, så länge man äter allt med måtta. Vill man verkligen gå ner så lönar det sig att gå på gymmet en till två gånger i veckan ca en timme (med uppvärmning och allt). Vet att många undviker gymmet så långt det går, men man behöver kanske inte alltid välja det gym där bodybuildersena håller till. Istället kan man se om det finns något mindre gym man kan gå till, eller till exempel se om kommunen erbjuder tillgång till fysioterapisalen för en liten peng. Säkerligen ställer de även upp på att handleda hur man ska träna, det är ju trots allt i förebyggande syfte och i kommunen bästa intresse att invånarna lever ett hälsosammare liv!

Så hoppas det här nu väcker en liten gnista av motivation hos er att komma igång med ett lite hälsosammare liv! Skulle vara kul att höra om jag lyckats med det, och ännu roligare att höra hur det går för er! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela