Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Fotograferingskurs -bländare och redigering av färger och kontrast/ljusstyrka

Publicerad 2013-09-24 21:14:00 i Fotografering, Höst,

Senaste hemuppgiften var att ta 25 bilder som hör ihop på något vis. Bilderna skulle fotograferas med bländaren iställd på antingen F3.5, F8.0 eller F22.0. Vi skulle ta olika typer av bilder, närbilder och landskapsbilder. Därefter skulle vi välja 10 bilder som vi skulle redigera i Gimp. Jag valde att fotografera naturen nära mitt hem, både på gården och utanför. Det var riktigt mysigt att gå och fotografera i det ljuvliga höstvädret!
 
Tänkte flippa då endast mina bilder från förra veckan fanns synliga då jag skulle överföra dem till datorn. Vet inte riktigt vad det var som krånglade, men med lite hjälp från kursledaren så lyckades vi få dem över till datorn. När jag äntligen fick dem överflyttade var det dags att justera färger, kontraster och ljusstyrka. Här nedan kan ni se några exempel på före och efter bilder.
 
Före redigering:
 
Efter redigering:
 
Före redigering:
 
Efter redigering:
 
Före redigering:
 
Efter redigering:
 
 
Skillanderna är inte stora, men vad jag försökt göra är att skapa lite värme och högre kontraster i bilderna. Förhoppningsvis förmedlas detta :) Ser redan fram emot nästa lektion då vi ska lära oss mera om slutartid.
 
Njut av hösten, den är kort, men ack så fin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela