Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Varit på läkargranskning

Publicerad 2014-04-23 19:28:32 i Min graviditet,

Idag har jag varit till mödrarådgivningen och träffat både hälsovårdaren och läkaren. Med hälsovårdaren gick vi igenom mitt allmänna hälsotillstånd. Berättade att jag haft huvudvärk sedan igår morse, samt att jag börjat få känningar av foglossning. Hon gav mig lite tips, samt en artikel att läsa om vad jag kan göra för att förebygga att det skulle bli värre. Sedan kollade hon urinprovet, mätte blodtrycket samt hemoglobinvärdet. Allt annat var ok, men mitt hb-värde hade sjunkit från 140 till 119. Hälsovårdaren menade på att huvudvärken kan bero på detta och ordinerade mig att börja äta järntillskott. Hon gjorde även klart för mig att det bara är att säga till då jag börja tycka att jag inte klarar av jobbet mer, så ordnar hon sjukskrivning. Är inte på när redo för det än, men skönt att veta att möjligheten finns!

Därefter var det dags för läkargranskningen. Även läkaren frågade om mitt allmäntillstånd. Berättade om huvudvärken och vi diskuterade om hur jag annars mått. Han mätte syphus/fundus (om det nu skrivs så) avståndet, vilket innebär att han mäter avståndet från blygdbenet till livmoderns övre kant. Jag mätte 20cm, vilket är mer än normalt i denna vecka, men så är det ju tvillingar där, så det var jelt okej tyckte han! Vi lyssnade även på hjärtljuden, och det var otroligt skönt att höra att de verkar må bra. Ena låg på 148 och andra på 151 slag per minut.

Läkaren verkade se att jag inte mådde särskilt bra, så han erbjöd sig att sjukskriva mig imorgon, men eftersom jag ändå ska på semester så tyckte jag det var onödigt. Men skönt att veta att de är så tillmötesgående!

Slapp tack och lov gynundersökningen. Har aldrig blivit undersökt av manlig läkare tidigare, och tycker det skulle ha könts lite obekvämt i och med att läkaren är en av mina kolleger..;)

Nästa grej som är inprickad i kalenderna är RUL 16 maj, då vi äntligen får SE småttingarna igen, sedan är det besök på mödrarådgivningen igen 20 maj.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela