Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 15

Publicerad 2014-04-07 18:28:00 i Min graviditet,

Idag är jag i v14+4, dvs ungefär halvvägs in i v15. Det har hänt mycket i mi vardag nu, så har inte riktigt hunnit blogga. Men nu ska jag försöka skärpa mig igen. Jag har säkerligen glömt att skriva tidigare, men informationen som jag skriver gällande de olika graviditetsveckorna är ihopsamlade och lånat från diverse graviditetssidor, som t.ex. gravid.se, mammasidan.se, babyvarlden.se, babycenter.com m.m.
 
Här är lite information gällande pågående vecka:
 
Babyn, vecka 15:

Babyn växer snabbt. Kroppen växer snabbare än huvudet nu så att babyn får mer riktiga proportioner.Vår lilla baby är nu ca 10-11cm från hjässa till stuss, ca 14-15cm från topp till tå, och väger mellan 80-150g. Babyn är nu alltså ungefär lika stor som en citron eller ett äpple. Babyn samlar på sig kalcium, och i takt med det fotsätter skeletter att hårdna. Babyn kan lyckas få tummen in i munnen, men kan fortfarande inte styra sina rörelser eftersom nervsystemet ännu är så pass outvecklat. Babyns revben, blodkärl och näthinnor syns tydligt genom den tunna huden. Utvecklingen av lungorna fortsätter och babyn andas nu in små mängder fostervatten, vilket är avgörande för lungornas fortsatta utveckling. Babyn sväljer också en del fostervatten och blir allt bättre på att suga efterhand som kindmusklerna växer. Huden börjar täckas av tunna hårstrån, som kallas lanugohår, som hjälper babyn att reglera sin kroppstemperatur. Hörseln fortsätter att utvecklas och flera av de små benen som finns i mellanörat börjar hårdna. Hjärnans hörselcentrum  har inte bildats än, vilket innebär att babyn inte ännu är medveten om alla ljud den hör. Fostervattnet leder dock ljud, så med tiden kommer babyn att börja uppfatta mammans röst och hjärtslag. Om babyn har anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna i hårsäckarna producera mörkt pigment. 

 
Kroppen, vecka 15:
 
I den här veckan börjar det oftast synas mer att det är något på gång och många måste köpa större kläder. Detta beror på att livmodern nu ofta vuxit till sig och ligger ovanför blygdbenet, vilket kan medföra att magen börjar tryckas utåt. En del som har fött barn tidigare tycker sig kunna känna redan nu att babyn rör sig, men det är fortfarande ganska ovanligt. I och med detta trycker inte livmodern lika mycket på urinblåsan, vilket kan göra att många känner att de inte behöver springa på toaletten lika ofta. Det är ävn vanligt med lindrig smärta i ndre regionerna av magen då musklerna och ligamenten runt livmodern töjs ut. Eftersom fostret lagrar kalcium kan mamman under den här perioden bli sugen på mjölk. Man ska därför gärna dricka mjölk både nu och senare. Hjärtkapaciteten ökar för att klara syretillförseln till både dig och fostret. Fram till och med vecka 32 kommer hjärtats kapacitet att öka med 30 till 50 procent. Fostervattnet byts ut var tredje timme, det är därför viktigt att dricka mycket vätska. Moderkakan kan i princip vara placerad var som helst i mammans livmoder; på toppen, på sidoväggen, bakväggen, framväggen och ibland nederst i livmodern. Om moderkakan är placerad längst ner kan det ge en del komplikationer, men som regel flyttar sig moderkakan uppåt i takt med att livmodern växer. Det enda sättet att ta reda på var moderkakan ligger är att se det på ultraljudsundersökning. 

Jag, vecka 15:

Nu har magen verkligen börjat växa. Än går den bra att dölja under lösa kläder, men jag börjar ha svårt att få på mig mina vanliga byxor. Att sitta, speciellt på golvet, vilket jag ibland gör på mitt jobb, är rätt så obekvämt. De senaste dagarna har jag även, ursäkta informationen, känt ilningar i underlivet, och idag har jag sedan förmiddagen känt att vänstra skinkan och baklåret varit delvis bortdomnat. Hoppas verkligen det inte är tecken på foglossning, har inte tid eller möjlighet att sjukskriva mig än. Men månne det int ska gå bra.

Just nu känns det som att tiden sniglar sig fram igen. Jag ska till mvc på läkarbesök 23.4 dvs om ca två veckor, och följande ultraljud är 16 maj, så om en dryg månad. Känns som en evighet tills dess!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela