Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 16

Publicerad 2014-04-10 06:13:20 i Min graviditet,

Idag är jag inne på 15+0, och går således in i graviditetsvecka 16. Det känns otroligt att jag eventuellt redan är halvvägs in i graviditeten, om man tänker på att en förtidig födsel är en väldigt realistisk risk när det kommer till tvillinggraviditeter. Förstås så hoppas jag ju att småttingarna stannar längre än så i min mage, oavsett hur obekvämt och trångt det kommer att bli med dem båda där! Vill ju att de ska vara friska och må bra då de föds.
 
Här är lite information för kommande vecka:
 
Babysarna, vecka 16:

Den fantastiska utvecklingen fortsätter i en rasande fart och babyn ser, för var dag som går mer och mer, ut som en färdig människa. Babysarna är nu ungefär 10-11cm från hjässa till stuss, och ungefär 16 från topp till tå och väger kring 80-150g. I storlek motsvarar de ungefär ett äpple eller en liten apelsin. Nu är deras armar och ben färdigbildade och lederna fungerar. Skelettet fortsätter att hårdna i och med att benen förkalkas. Processen kallas för ossifikation. Småttingarna kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det här kan ses på en ultraljudsundersökning genom att de rör sig med samordnade rörelser. De sparkar och rör sig nu ständigt under vaken tid. Det är fullt med aktivitet i livmodern, babysarna rullar runt, sparkar och gör volter. Många kvinnor känner sin baby sparka första gången mellan vecka 16 och 20. Ännu kan det vara svårt att känna rörelser då fostervattnet fungerar som en ljud- och rörelsedämpare. Om det är fråga om ens första barn så dröjer det oftast några veckor till innan man känner sparkar. Babysarna kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ganska dämpad, ungefär som när man ligger i badet med öronen under vattnet. Även om babysarnas ögon är slutna kan de nu reagera på ljus. Om man lyser med en ficklampa mot magen, till exempel, är det troligt att de försöker förflytta sig bort från ljuset. Även deras smaklökar utvecklas nu.

 
 
Kroppen, vecka 16:
 
I det här skedet kan man börja känna sig lite piggare igen. Illamåendet har försvunnit för de flesta (men inte alla!) och vissa som har fött barn förut kan börja känna att det är något som rör sig i magen. Det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som sprattlar till och kan lätt blandas ihop med gaser och tarmrörelser. Det Om man stannar upp och känner efter och  kan man lära sig känna babyns rörelser. De blir mer och mer tydliga. Kroppen fortsätter att växa och midjan försvinner mer och mer. Hjärtat pumpar runt en större blodmängd än vanligt vilket kan göra att man lätt blir andfådd. En del gravida kan få halsbränna. Bäckenlederna mjukas upp hos alla kvinnor under graviditeten och är en normal process för att utvidga bäckenet. När lederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär med bäckenuppluckring, så kallad foglossning. Ofta uppstår det då värk i korsryggen, ner i skinkorna eller från blygdbenet mot ljumskarna. Det finns hjälp att få för att lätta dessa symptom. I vecka 16 når livmodern ungefär halvvägs upp till naveln. En del kan känna av Braxton Hicks sammandragningar, som är övningssammandragningar. Dessa är smärtfria och oregelbundna och förbereder kroppen för den kommande förlossningen. Om man upplever fler än fem sammandragningar per timme, de återkommer regelbundet eller förekommer tillsammans med intensiva kramper eller ryggsmärta ska man kontakta sin barnmorska eller läkare. I det här skedet brukar graviditeten även börja synas, speciellt då man har mer åtsittande kläder. Efterhand som gravidmagen växer förflyttas de inre organen för att göra plats för den kommande babyn. Mindre plats innebär att man kanske inte längre klarar av lika stora måltider, utan måste iställe äta mindre måltider oftare. Att det blir trångt i magen kan leda till halsbränna, matsmältningsproblem och gaser i magen. Blodflödet har även ökat för att kroppen ska kunna ta upp mera näring, vilket vanligtvis leder till att man får börja springa oftare på toaletten igen.
 

Jag, vecka 16:

Magen har vuxit till sig, och det börjar verkligen vara obekvämt med vanliga byxor. Tur så har mina första mammabyxor äntligen anlänt! De ilningar som jag känt i underlivet, känningarna jag haft i vänstra skinkan och baklåret har fortfrande inte gett med sig. De var något lindrigare idag, fram tills jag var på Bodystep idag. Då förvärrades symptomen. Hoppas verkligen det inte är tecken på foglossning! Så nu gäller det att dra ner på tempot gällande träningen. Får satsa på promenader och lugna träningspass istället!

Jag har nu börjat shoppa lite smått för tvillingarna. Var på ett barnloppis förra helgen och köpte där några unisex-bodyn och -byxor i storlek 50-56. På nätet har jag även köpt lite begagnade kläder och igår var jag in till Lindex och köpte lite kläder som var på 70% rea. Jag skulle gärna ha köpt matchande bodyn, men i olika färger. Nu fanns det inte det, så det blev identiska. Men det finns ju inget som säger att de måste bära dem samtidigt ;) Jag har även börjat kolla på babyskydd, tvillingvagnar och spjälsängar på nätet. Men tror det får vänta ännu tills nästa ultraljud, då vi förhoppningsvis fått beskedet att allt är okej med twinsen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela