Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 17

Publicerad 2014-04-19 11:17:31 i Min graviditet,

Idag är jag inne på 16+2, och befinner mig således i v17. Det känns otroligt att jag eventuellt redan är halvvägs in i graviditeten, med tanke på att många tvillingar föds kring v34.
 
Här är lite information om den pågående veckan:
 
Babysarna, vecka 17:

Babysarnas skelettet är nu helt synligt på röntgenbilder och de börjar nu får mer barnrika proportioner. Kropparna växer fort och växer ikapp huvuden. De är nu ungefär 11-12cm från hjässa till stuss, 18cm långa från topp till tå, och väger ca 100-180gram. De är således såpass stora att de nu fyller en kupad hand! Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av deras kroppar. Underhudsfett bildas och det hjälper babysarna att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Fosterfettet ligger som ett skyddande lager på den ömtåliga huden, så att den inte blöts upp av fostervattnet. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som babysarna rör sig i är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Deras hår har börjat växa och bli längre Och deras fingrar och törnar nu fått pyttesmå naglar. i det här stadiet börjar babysarna bli medvetna om ljud utifrån och kan reagera på dem. deras bröstkorgar hävs och sjunker när de tränar sin andning. Babysarna befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett ligger de mitt emellan blygdbenet och naveln.

 
 
Kroppen, vecka 17:
 
Vanligtvis har den blivande mamman nu gått upp mellan två och fem kilo, men det är väldigt individuellt. Vissa börjar känna av att kroppens slemhinnor blir mer svullna – tandköttet blöder lättare, näsan kan vara täppt hela tiden och man kan få näsblod. Man kan även börja svettas mer än normalt. Detta beror på den ökade blodmängden i kroppen. Vidare kan slidan avge en ökad mängd sekret och man kan känna av ökad smärta i ljumskarna. Sockermängden i slidan ökar under graviditeten och det är lättare att drabbas av svampinfektion i och runt slidan. Symtom på svampinfektion är sveda, klåda och flytningar. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget.
 

Jag, vecka 17:

Jag har från och till känt lite svaga rörelser i magen, men inget som jag med säkerhet kunnat säga att är babysarna. Men inatt 5-tiden råkade jag ha min hand på högra sidan lite snett under naveln och kände då tydliga små sparkar. Kändes som en liten pingisboll som gick an mellan fingrarna på mig! En helt otrolig känsla! Och otroligt skönt att få bekräftelse att det finns åtminstone ett litet levande knyte i magen på mig! På söndagen var vi och köpte en begagnad Emmaljunga Twin cerox 360, och nu i veckan har jag lyckats köpa två stycken begagnade Maxi Cosi Cabriofix-bilbarnstolar med tillhörande Familyfix-baser. Båda var av årsmodeller 2013, så borde vara i bra skick. Den första torde jag få hem inkommande fredag, så får man testa på att sätta fast den i bilen :)

På onsdagen är det dags för läkargranskning på mödrarådgivningen. Ser faktiskt fram emot att få gå dit igen, känns som att tiden går lite snabbare då. Hoppas även på att få lyssna på hjärtsjukdom, så man hör att Piff & Puff mår bra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela