Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 18

Publicerad 2014-04-27 08:19:13 i Min graviditet,

Nu har 17 veckor och 3 dagar passerat av den här graviditeten, och jag är således i graviditetsvecka 18. Ber om irsäkt för att kag åter igen är lite sen med veckouppdateringen, men jag har varit bortrest ett par dagar, och så har det helt enkelt varit alldeled för fint väder för att sitta vid iPaden. Det är det för den delen nu också, men klockan är ju inte ens 8 så tänkte jag skulle ta mig i kragen och skriva innan jag går ut.
 
Här är en uppdatering om den pågående veckan:
 
Babysarna, vecka 18:

Twinsen är nu 12,5 till 14 cm mellan hjässa och stuss, och väger mellanv150-200 g. En del basreflexer börjar utvecklas nu som till exempel sugreflexen. Babysarna övar nu på att suga inför amningen. Även andra basreflexer som är vitala för dem övas under tiden i livmodern. Hjärnans första kritiska stadium är nu över för dessa små. Twinsen har även börjat lagra på sig mer fett i kroppen. Då de föds kommer kroppsfettet att utgöra ca två tredjedelar av deras vikt. Babysarna kan nu rynka på pannan och göra grimaser. Och de lystrar med största sannolikhet till olika ljud nu. Höga ljud, som hundskall, kan få de små att hoppa till i magen. Deras ögon, som nu är på sina rätta platser, gör små sidorörelser och kan även uppfatta ljus, trots att ögonlocken är stängda. De kan således vända ryggen till om magen utsätts för ljus. Vecka 18 är en enormt aktiv period med rejäla träningspass. Twinsen vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör babysarnas unika fingeravtryck börjar framträda. I tarmen har babysarnas första avföring samlats, vilket kallas för barnbeck. Om det skall bli pojke/pojkar så bildas prostatan nu. Kanske viftar de också lite med tårna. De tränar på sina reflexer på så sätt. De blivande tänderna bildas nu bakom knopparna som redan utvecklats för mjölktänderna. 


Kroppen, vecka 18:
 

Det är vanligt att man ökat mellan ungefär tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och vikten kommer sannolikt att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om man är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska. Det viktigaste är att man äter rätt,  då behöver man inte oroa sig för onödiga kilon. En del börjar få ryggbesvär, somliga blir täppta i näsan eller får svårt att röra sig som de vill. Det börjar helt enkelt kännas att man är med barn. Att sitta still länge i bil eller flyg ökar risken för blodpropp i benen. Därför är det viktigt att man använder stödstrumpor, rör sig så mycket som möjligt samt dricker mycket vatten för att minska risken. Förändrad hormonbalans påverkar miljön i slidan  och det är därför lättare att drabbas av svampinfektion i och runt slidan. Symtom på svampinfektion är sveda, klåda och flytningar. I det här skedet har oftast tröttheten avtagit, och många återfår sin sexlust. Många som är gravida för första gången kan börja känna av babyn nu. I början kan man eventuellt missta det som att magen kurrar, men det är egentligen babyn som rör sig.  

Jag, vecka 18:

Äntligen har huvudvärken jag hade tidigare i veckan släppt. Vet inte om det är järntabletterna jag kan tacka detta för, men skönt är det i alla fall! Jag tycker mig ha börjat känna mer rörelser i magen nu, men än så länge är de fortfarande diffusa. Men jag tycker det är lika mysigt ändå! Nu har vi shoppat lite mer babysaker hem. Köpte en amningsdyna och ett skötbord hem. Har även fått tag på begagnade bärkassar till tvillingvagnen. Kan säga att de inte var lätta att få tag på! På torsdagen köpte jag även tyg till de blivande babynesten, är riktigt nöjd med tyget faktiskt. Ska försöka lägga upp bild på inköpen i ett lite senare skede. Idag kommer mina föräldrar även att komma på besök, och då ha med sig en av de bilstolar jag köpt begagnade. Hoppas verkligen den är i bra skick och att den passar i bilen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela