Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Graviditetsvecka 8

Publicerad 2014-02-18 19:33:21 i Min graviditet,

Idag är jag 7+0 och går således in i vecka 8 av graviditeten. Ännu 4 veckor innan jag kan pusta ut lite, då borde den största risken för missfall vara över.
Här är lite information om vad som pågår just nu.
 
Vecka 8, fostret:
Fostret är nu ungefär 1,5 till 2cm långt och väger ca ett gram. Det har redan börjat röra på sig i livmodern. I munnen utvecklas nu gommen och anlag för tänderna. Även ögonlocken börjar ta form, även om ögonen ännu sitter långt ute på sidan av huvudet. En liten näsa och öron kan småningom skönjas. I slutet av den här veckan borde tårna och fingrarna ha utvecklats och hjärtat slår nu närmare dubbelt så fort som mitt. Såväl de inre organen som könsorganen har nu fått sin grundläggande form. Fostret har fortfarande en liten svans, som dock kommer att "försvinna" inom de närmaste veckorna. Den här veckan är speciellt viktig för ögonen och öronens utveckling. Hjärnan utvecklas nu med nästan 100 celler per minut, helt otroligt eller hur? I denna vecka har läkare t.o.m. kunnat mäta hjärnaktivitet hos foster!

Fostret i vecka 8, bilden plockad via Google.

Vecka 8, kroppen:
Livmodern har nu vuxit och motsvarar en apelsin eller en grapefrukt. I Detta gör att man kan känna sig svullen, och att livmodern kan trycka på urinblåsan, vilket innebär att man kan behöva kissa mer. Och detta märks verkligen hos mig! Nu har jag blivit tvungen att börja gå upp om natten för att kissa. Ytterst störande i och med att jag sedan har svårt att somna om (men det kommer vara värt det i slutändan!). I början var livmoder ungefär i storlek med ett hönsägg. I och med att livmodern fortsätter att växa kan man av och till känna av något som kan liknas mensvärk, detta är helt normalt. Brösten kan vara svullna, och en del upplever att de vuxit en kupa i storlek. Själv har jag svårt att avgöra eftersom jag gått ner i vikt här tidigare, så känns mer som att jag är tillbaka till min tidigare storlek, men kan också vara inbillning! 
Eftersom hormonbalansen i kroppen är påverkad är svampinfektioner i underlivet vanliga, likaså rikliga flytningar. Har undvikit detta hittills, tack och lov! Däremot har jag nog råkat ut för acne, som också är vanligt. Både i ansiktet och över brösten. Många kan få avsmak för olika typer av mat, men än så länge har jag inte märkt av något. Många blivande mammor kan nu uppleva att håret blir mera svårskött, andra upplever att håret blir tjockare och mer glansigt under graviditeten. Får väl se hur det blir med mitt. Med min tur troligtvis det första alternativet.

Vecka 8, jag:
Lite längre upp kan ni läsa om vad som börjat ske med min kropp. Utöver detta känner jag mig något lättad nu då jag berättat för min familj angående graviditeten. Är skönt att inte behöva smyga med det, och en tröst att kunna fråga min mamma angående sådant som jag kan vara osäker på. Just nu räknar jag dock mest dagarna till inskrivningen. Känns att jag behöver det för att allt ska kännas mer verkligt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela