Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Otroligt enkelt och gott pizzbotten!

Publicerad 2014-01-04 13:22:47 i Recept,

Visst, nu kommer troligtvis grammtik-polisen och tar mig. Det borde väl heta enkel och god pizzabotten, men  det låter så fel i mina öron, så nu får ni helt enkelt leva med mitt val.
 
Men över till det väsentliga, pizzabottnet. Det är urenkelt att laga, och de flesta ingredienserna har man hemma (eller så kan man helt enkelt se till att man har dem hemma, för ingredienserna är sådana som håller en längre tid). Det här är ett tunt botten som är lätt att baka ut, är man skicklig så fungerar det även att slänga upp i luften som de gör på pizzabagerier! Bottnet håller även rätt mycket fyllning, trots att det är tunt.
 
Här är vad du behöver för 2-3 pizzor:
 
1,5 dl vatten
1 nypa salt
1 nypa socker
1 nypa torrjäst (inte ens 1/3 av påsen behövs)
ca 4 dl vetemjöl (jag brukar ibland ersätta 1dl av vetemjölet med rågmjöl, men det är smaksak)
ca 1 msk matolja
 
Blanda ner socker och salt i det varma vattnet (som ska vara ca 42 grader). Tillsätt torrjästen och ca hälften av mjölet. När jästen och mjölet blandats kan du tillsätta resten av mjölet och matoljan. Knåda degen ordentligt och ställ den sedan och jäsa ca 2 timmar. Lägg upp degen på ett mjölat bakbord då den jäst färdigt. Baka ut degen till 2 eller 3 bollar, och låt dessa jäsa en liten stund under plast. Tryck sedan lätt ut bollarna och se till så att de får mjöl på båda sidorna. Därefter sätter du den något uttryckta pizzabollen på din ena knytnäve och drar ut degen fösiktigt med din andra hand till önskad storlek. 
 
Sätt degen på en bakpappersklädd plåt och tillsätt önskad fyllning. Bästa resultatet tycker jag att man får om man först lägger tomatsås, därefter ost och sedan resten av den önskade fyllningen.
 
Grädda i 225-250 grader. Eftersom bottnet är tunt så blir bottnet väldigt snabbt klart, så så fort som osten smält och uppnått en fin färg är pizzan redo att ta ut! Därefter är det bara att njuta!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela