Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Så enkelt och så gott bröd!

Publicerad 2014-01-07 21:27:13 i Recept,

Jag har äntligen hittat receptet jag väntat på under alla dessa år. Ett brödrecept som t.o.m. jag klarar av att laga! Och i te nog med att jag lyckas baka brödet, det är gott också! Bland det bästa hemlagade brödet jag ätit! Och som sagt urenkelt att laga, och de flesta ingredienserna är sådana som man har hemma.

Vad du behöver:
7 dl vetemjöl (en del av vetemjölet kan enkelt bytas ut mot annat, ex grahams- eller rågmjöl)
2 tsk salt
0,5 tsk torrjäst
3,5 dl vatten (ca 42 grader)

I materialväg behöver du:
En bunke att blanda degen i (gärna av glas)
Släv
Färskfolie
Gryta med lock som tål ugn (ex. gjutjärnsgryta)

Jag använde Iittalas Sarpaneva-gjutjärnsgryta.


Såhär går det till:
Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt därefter vattnet. Rör om med exempelvis en släv. Täck bunken med färskfolie och låt degen jäsa 12-18 timmar. Har du inte tid att låta degen jäsa så länge kan man korta av tiden genom att ställa bunken in i ugnen på 40-50 grader, ca 6 timmar tar det då.
Lägg upp degen på ett mjölat bord då den jäst färdigt. Strö över mjöl och forma degen till en boll (i det här skedet kan man även tillägga eventuella andra önskvärda ingredienser, som t.ex. örter, fetaost, nötter..). Täck degen löst med färskfolie och låt jäsa ytterligare 30 minuter.  Ställ grytan i ugnen och slå på ugnen på 225 grader. Då degen jäst färdigt och ugnen är varm, ta ut grytan och lägg degen i den. Sätt på locket och grädda i 30 minuter. Ta därefter bort locket och grädda i ytterligare 15 minuter. Voilà! Nu har du ett extremt gott bröd som är krispigt på utsidan och mjukt på insidan, mums! Jag kan även avslöja att brödet är gott dagen därpå :)

Första gången jag lyckats baka ett bröd 
som verkligen smakar utsökt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela