Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Senaste TUL

Publicerad 2014-07-08 08:27:33 i Min graviditet,

På fredagen 4 juli var ja på TUL (tillväxtultraljud). Hade med mig en kompis som aldrig sett hur en ultraljudsundersökning går till. Innan dess fick hon dock först se hur de gjorde ctg på tvillingarna. Allt såg bra ut med tvillingarna, deras hjärtslag låg på allt mellan 120 och 180, men oftast kring 140-160 :) Däremot var barnmorskan väldigt klumpig, och min väninna kunde inte gilla henne alls. Bm tappade en av elektroderna, med allt gel på, på mina svarta byxor, för att hon va så oförsiktig. Dessutom förklarade hon ingenting för oss. Hon gick, till exempel, iväg utan att berätta hur länge de hade tänkt att jag skulle vara kopplad till ctg:n. Och när maskinen började larma så förklarade hon inte heller vad det berodde på.

På TUL gjorde de såväl vaginalt som en yttre ultraljudsundersökning. Även detta var en liten besvikelse. Läkaren pratade endast finska och var inte heller så duktig på att förklara vad som skedde under undersökningen. Dessutom verkade hon oerfaren, och något okunnig.. Jag har visserligen varit på två TUL tidigare, så behöver inte få så mycket förklarat, men tyckte det var trist ur min kompis synvinkel. Och så är jag lite isäker på om läkaren verkligen mätte rätt. Läkaren påstod nämligen att ingen ytterligare påverkan kunde ses på min livmodertapp, men hon mätte den till 21mm, och på senaste undersökningen var den 23mm. På kvinnokliniken pratade de om en förbättring då det gått från 22mm till 23mm, dvs 1mms skillnad. Men här ansågs inte en 2mms skillnad vara en försämring?

Läkaren hade även svårt att skilja på tvillingarnas ben, och jag tror att hon kanske blandade ihop måtten. På kvinnokliniken uppskattade de nämligen tvilling As vikt att vara 812g och tvilling B till 966g. Nu uppskattade läkaren A att väga 1122g och B 1085g, vilket skulle innebära att A ökat med 310g och B endast med ca 120g, och att A nu då skulle vara den större av dem.. Jag tycker det låter konstigt, men vad vet jag? Är ju ingen läkare precis..

Nästa TUL är 10 juli, och jag hoppas innerligt att jag får en annan läkare då, som jag känner att jag får förtroende för!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela