Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 28

Publicerad 2014-07-04 07:38:10 i Min graviditet,

Graviditeten brukar delas in i tre delar, de så kallade trimestrarna. Den första trimestern pågår till och med vecka 12, den andra mellan vecka 13 och 27, och den tredje från vecka 28 till att småttingarna föds. Så nu börjar den tredje och sista delen av graviditeten för mig, trimester tre! Jee!


Babysarna, vecka 28:

Tvillingarna torde nu väga 1-1,2 kg per man, och är nu ca 25 cm långa från hjässa till stuss, och 35-39 cm långa från topp till tå. De utvecklas och växer mycket snabbt nu. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer tvillingarna framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är de livsdugliga, vilket gör att de måste registreras om de föds. De har nu också allt större chanser att överleva om de skulle komma för tidigt. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om de skulle födas så skulle de ändå behöva hjälp med andningen. Hos pojkar, vilket jag väntar, har testiklarna börjat vandra ner genom ljumskkanalen från buken mot pungen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Ögonbryn och ögonfransar har vanligtvis vuxit fram nu. Håret på huvudet börjar bli längre, en del barn föds med rejäl kalufs. Tunt och fjunigt hår täcker småttingarnas kroppar. Deras muskler blir allt starkare - vilket kan märkas i form av en och annan smärtsam fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan! Tvillingarna har även börjat drömma. Ibland rycker det till ordentligt i så kallade ”startles”, som antas vara ett sätt att testa nervsystemets mognad och funktion. Nu kan centrala nervsystemet också reglera tvillingarnas kroppstemperatur och deras kroppar börjar få ett fettlager. Småttingarnas hjärtan slår snabbare när de hör mammas röst. 

Tvillingarna kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen men en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Åtminstone då man väntar en, brukar man kunna försöka vända barnet när det är cirka en månad kvar till förlossningen. De är ändå nu så stora att de fyller ut livmodern helt, det finns därför inte längre plats för så många armrörelser som tidigare. Många upplever nu mindre och annorlunda fosteraktivitet än tidigare. Man ska ändå vända sig till barnmorskan eller förlossningsavdelningen om man märker att småttingarna rör sig markant mindre än normalt.

Min tvillingmage i v28:


Kroppen, vecka 28:

Graviditetens sista tredjedel har börjat. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Livmoderns mått är mellan 26 och 29 cm, för dem som väntar ett barn, och har under den senaste månaden växt ca 4 cm. Man kan pga detta känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut. Många kan fortfarande vara aktiva, kroppen säger vanligtvis ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård. Sammandragningar är ofarliga och påverkar inte den fortsatta graviditeten men om de ökar och kommer regelbundet ska man kontakta sin barnmorska eller förlossningen. Ibland kan det finnas orsaker till sammandragningarna som kan avhjälpas, till exempel stress, en jästsvamps- eller urinvägsinfektion. Att man lättare blir andfådd beror inte bara på de extra kilona, utan också på att det finns ett ökat syrebehov på flera håll i kroppen - hos barnet, i livmodern, njurarna och vissa muskler. Brösten kan börja läcka mjölk och känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka, som i början av graviditeten. Om man känner att händerna börjar domna är det möjligt att man drabbats av något som kallas karpaltunnelsyndrom, ett tryck kring nerver och senor i underarmen där det blivit för trångt på grund av svullna vävnader. Att använda handledsskydd kan minska både smärta och domningar. Huden töjs och de flesta gravida får hudbristningar. Det är rosa eller röda streck som brukar dyka upp på magen, låren och höfterna. Det är inte mycket man kan göra för att förebygga eller behandla dessa. De bleknar successivt efter förlossningen men brukar inte försvinna helt. 

Om man är Rh-negativ får man från och med i år, i Finland, en spruta som förhindrar att modern utvecklat antikroppar. Sprutan ges vanligtvis mellan graviditetsveckorna 28-30.

Genom att börja med bäckenbottenträning nu, kan man förebygga urininkontinens efter förlossningen.


Jag, vecka 28: 
Största delen av den här veckan har jag tillbringat på soffan. Jag har antingen surfat på nätet, virkat eller sett på TV. Tack vare regelbundna besök av min bror och mina vänner har ändå tiden gått rätt så snabbt. Sammandragningarna är färre, men förekommer fortfarande. Det som lite skrämmer mig nu är att jag inte alltid känner av dem. Ibland märker jag bara att magen plötsligt är hård. Tidigare kunde jag mer tydligt känna när den blev hård. Tvillingarna är dock fortfarande lika aktiva som tidigare! Hade natten till onsdagen en riktigt kraftig sammandragning, kände att till och med ljumskarna stelnade till. Tur så kom det inga fler liknande, annars hade jag säkert fått kontakta förlossningen. Om en dryg timme så är det dags för nästa TUL. Hoppas innerligt att tvillingarna vuxit som de ska, och att tappen inte blivit mer påverkad!
Nästa vecka är det sedan dags för rådgivningsbesök, då jag ska få en profylax-spruta, som alltså från och med i år, ges till alla blivande mammor i Finland som hör Rh-negativ blodgrupp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela