Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 30

Publicerad 2014-07-23 11:50:29 i Min graviditet,

Vecka 30 är här och det känns som om jag uppnåt en ny milstolpe! Av någon anledning hade jag lyckats spara inlägget istället för att publicera det, så det blev en sen uppdatering nu igen. Men jag antar att detta nu börjar vara mer regel än undantag, så ni är säkert rätt vana med detta, va? ;) Nå, oavsett, här kommer veckans information:

Babysarna, vecka 30:

Tvillingarna är nu ca 27cm från hjässa till stuss och mellan 37-41cm från topp till tå. Småttingarna uppskattas i denna vecka väga ungefär 1,3-1,6kg, och kommer att öka ungefär 200g per vecka fram till förlossningen. Eventuellt lite mindre då det är frågan om tvillingar. Såväl längden som vikten tenderar dock skilja från bababy till baby härefter, eftersom föräldrarnas gener påverkar att vissa barn blir större och andra mindre. Moderkakans eller -kakornas storlek och funktion spelar också roll. Babysar som föds för tidigt kan vara mycket små, även om de bara kommer några få veckor för tidigt. Det beror på att mycket att tillväxten sker från nu fram till vecka 36, varefter den sjunker något igen. Pojkar väger vanligen något mer än flickor vid födseln. Födelsevikten ligger ofta mellan 3,2-3,5 kg, även om avvikelser inte är ovanliga.

Den tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och tvillingarna fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. Småttingarna har såpass hyfsat om plats att de kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt. Först om några veckor behöver de lägga sig tillrätta med huvudet nedåt. En del babysar börjar dock redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där babyns huvud pressar på, kan bli kännbart. Babysarna är mycket medvetet om förvärkarna även om mamman själv inte märker dem. Tvillingarna fortsätter att öva på att andas genom att röra bröstkorgen in och ut. De kan kissa och dricka ca 1/2 liter fostervatten om dygnet. 

Småttingarna rör sig mycket och mamman kan antagligen känna många rörelser under dagen. Varje baby har sin egen dygnsrytm och med tiden lär man sig känna igen dem. Vissa perioder med rörelse bör vara återkommande, och om man tycker sig märka en minsking av fosterrörelserna kan man kontakta MVC eller läkare. Sannolikt mår småttingarna alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.

Forskning har visat att babysar inte bara kan höra mamma, utan också känna igen hennes röst, vilket bevisar att de redan kan lära sig, minnas och känna igen.

Min mage i v30:

Kroppen, vecka 30:

Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Graviditetshormoner gör att ledbanden blir mer elastiska och mjuka. På grund av detta kan man uppleva ryggsmärtor. Man bör försöka räta upp ryggen när man sitter och står, även om man nu har olika vikt fram och bak på kroppen. Babysarnas tyngd kan också kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen.  Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Mammans lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom hon också andas för sina babysar. Förvärkar är vanliga då livmodern förbereder sig på förlossningen på detta sätt.

Livmodern är nu 9-10 cm ovanför naveln, och måttet på livmodern är ca 28 till 31 cm, för dem som väntar ett barn. Den totala viktökningen ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Det är möjligt att märka lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras.

Jag, vecka 30: 
På senaste TUL, i v29+4 uppskattades tvillingarna väga knappt 1300/1400g. Det visade sig även att nuvarande tvilling B hade gjort en helomvändning och låg nu med huvudet upp mot höger istället för ner mot vänster. Läkaren kollade även tappen med ett vul och konstaterade att den tydligen vuxit till sig från 2,1cm till 2,5cm och att jag inte längre var lika mycket öppen. Däremot upplevde hon att risken är ator att jag kan börja läcka fostervatten, eftersom tvilling As hinnsäck kommer "ut" där som hag är öppen, och riskerar därmed att gå sönder lättare. Så jag uppmanades att fortsätta vila. Eftersom jag fortfarande också kan ha sammandragningar i vila så skrev läkaren även ut ett recept på Nifangin (tror jag det hette) som ska få musklerna i livmodern att slappna av. 
I övrigt mår jag hyfsat bra, men jag har börjat få lättare foglossningssmärtor, och har även börjat märka av karpaltunnelsyndrom i båda händerna. Oftast är det som värst på morgonen då jag vaknar. Fingarna känns svullna och speciellt tummen, pekfingret och långfingret är ömma på båda händerna. En annan sak som nu börjat dyka upp är bristningar kring naveln. De är ljusa och man ser dem inte sådär bara, men jag fruktar att de kommer att synas bättre då magen inte längre är så utspänd. Nästa TUL är inbokat 30.7.

Eftersom jag misslyckades att lägga ut detta inlägg tidigare, så kan jag även tillägga att jag nu varit på gravidfotografering i en fotostudio. Det var riktigt roligt, även om såväl jag som min sambo hade aningen svårt att slappna av framför kameran. Får förhoppningsvis ta en titt på råkopiorna imorgon :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela