Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 32

Publicerad 2014-08-01 13:12:15 i Min graviditet,

Igår gick jag in i vecka 32 med tvillingarna. Det har varit en händelserik vecka ur en synvinkel, samtidigt som det egentligen inte hänt något ur en annan.. Vill påminna tidigare läsare och upplysa eventuella nya läsare om att informationen som jag lägger upp här vecka efter vecka, rätt så långt är plockad från olika gravidsidor på nätet. Somliga delar är direkt kopierade, andra är delvis modifierade för att få en mer flytande text. Sidor som jag bl.a. plockat information är gravid.se, blimamma.se, 1177.se m.fl. I slutet av inlägget brukar jag dock alltid lägga upp en personlig uppdatering om hur löget ser ut för just mig och mina tvillingar.

Babysarna, vecka 32:
Tvillingarna uppskattas nu vara ca 29cm från hjässa till stuss och något mellan 37 och 46cm från topp till tå. Vikten i den här veckan brukar ligga mellan 1,5 till 2kg. Den här veckan anses vara en milstolpe i småttingarnas utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om de av någon anledning skulle förlösas och bli tvungna att andas utanför livmodern. Ju längre barnet kan stanna i livmodern, desto bättre kommer det dock att fungera efter födseln.
Skulle de födas nu kan de klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. 

Nu fungerar tvillingarnas fem sinnen och de kan också vrida på huvudet. Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och småttingarna kan höra mammans röst som de också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Tvillingarna sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar de på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt. Tvillingarna fortsätter även bilda underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att de kan råka riva sig med dem innuti livmodern. Nu tränar tvillingarna öven aktivt på att svälja och kissar cirka en halv liter om dagen. Fostervattnet byts ut var tredje timme. Det svalda fostervattnet lagras som mekonium, babysarnas första avföring, som kommer ut under de första timmarna efter födseln.

De sparkar mamman känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom småttingarna börjar bli för stora för att röra sig fritt i fostervattnet. Mängden fostervatten i mammans livmoder – ungefär en liter – gör att det är ganska lätt för babysarna att vända sig upp och ner. Under de närmaste åtta veckorna kommer vätskan dock att minska allt eftersom småttingarna växer. De flesta bebisar lägger sig i denna vecka i huvudändläge, d.v.s. med huvudet nedåt. I bästa fall stannar de kvar i detta läge ända fram till förlossningen. Men det kan hända att de ändrar läge flera gånger innan de föds. 

Vid det här laget känner mamman säkert igen sitt/sina barns vanor och rutiner. Hon vet när det brukar vara aktivt, när det rör sig som mest och hon känner igen rörelsemönstret. Hon vet förmodligen också när de/t har sina sömnperioder. Mot slutet av graviditeten är det viktigt att notera förändringar i dessa rutiner och om man märker att barnets vanor ändras påtagligt kan det vara klokt att ringa sin barnmorska och diskutera med henne. Nu är det även vanligt att småttingarna hickar och mamman kan ofta känna det. Hickan är inget problem, tvärtom eftersom det hjälper småttingarna att träna på sin andning. När babyn hickar drar diafragman ihop sig och det ökar också lungkapaciteten.

Jag i vecka 32:


Kroppen, vecka 32:
Den övre delen av livmodern, på de som väntar en, är nu ungefär 11-12cm ovanför navlen och vikten har vanligtvis ökat med mellan 9 och 12 kg. Det är vanligt att man nu ökar i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås. De som väntar tvillingar har vid denna tid en lika stor livmoder som en kvinna med ett färdiggånget barn.

Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att man börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.

Magen tar mycket plats och dina lungor, din urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna. En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.

Även under graviditeten kan man drabbas av vanliga åkommor som förkylning, feber och huvudvärk. Eftersom graviditeten innebär en något ökat belastning för kroppen kan man bli lite mer påverkad av exempelvis en förkylning. Då är det viktigt att vila, äta och dricka ordentligt och låta kroppen kurera sig.

Om man får kraftig huvudvärk som inte ger med sig, ögonflimmer, smärta i övre delen av magen samt svullnar upp mycket bör man kontakta sin barnmorska eller förlossningen för kontroll av blodtrycket. En del kvinnor kan nämligen få havandeskapsförgiftning som kan ges dessa symtom.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och många kvinnor får vid denna tid sammandragningar, eller förvärkar som man brukar säga, som mensvärk ungefär. Förvärkarna börjar ofta långt tidigare i graviditeten, men går då inte att känna. De som har fött barn tidigare kan känna förvärkar så tidigt som före vecka 20. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Till skillnad från riktiga födslovärkar så är förvärkarna så gott som smärtfria. Förvärkar är ofta oregelbundna och de kan upphöra om man rör sig eller byter kroppsställning. Födslovärkar försvinner inte, de är inte smärtfria (!) och de blir bara starkare i intensitet. Om man är osäker på vilken slags värkar man har – och särskilt om man har fött för tidigt innan – så bör man kontakta sjukvården.


Jag, vecka 32: 

Veckan började lite oroligt då tvillingarna var väldigt lugna på måndagen. Trots att jag drack kallt, åt söt isglass och buffade på magen, gjorde de inte mycket väsen av sig. Fick endast några enstaka buffar som gensvar. Mot kvällen vaknade de dock till lite mer, för att återgå till sina vanliga rörelsemönster ordentligt först på tisdag eftermiddag. På onsdagen var jag på TUL igen, och fick då både goda och dåliga nyheter. Tvillingarna mådde fint, var riktigt livliga och hade växt till sig bra. Eftersom de var så livliga hade läkaren svårt att göra viktuppskattningen. Tvilling A uppskattades dock väga 1677g och tvilling B 1522g, vilket jag tyckte lät riktigt bra! De mindre bra nyheterna var dock att min livmodertapp förkortats igen, denna gång rätt märkbart. Från föregående mätning på 2,5cm så var det bästa måttet läkaren nu lyckades åstadkomma 1,47cm. Jag fick således order om att ta det ännu lugnare, och att ta Nifangin upp till 3x per dag så fort jag känner av flere sammandragningar. Läkaren instruerade mig även att genast vara i kontakt med sjukhuset eller förlossningen om sammandragningarna inte avtar efter 3 tabletter Nifangin. Hon uppmanade mig även att åka in med ambulans till förlossningnen (eventuellt via sjukhuset) om vattnet skulle gå. Risken för att vattnet skulle gå ansågs även högre då jag öppnat mig mer inifrån och As fosterhinna buktar ner något. En ny kontroll bokades in redan nu inkommande måndag, och läkaren upplyste mig att om tappen ytterligare förkortats kommer jag troligtvis att få kortisonspruta, för att påskynda tvillingarnas lungmognad i förebyggande syfte, samt bli inlagd på Kvinnokliniken. Trots att jag gärna skulle vilja slippa vara gravid längre, så hoppas jag nog för tvillingarnas skull att de hålls inne ännu åtminstone 2-3 veckor.. Just nu kan jag dock i te göra så mycket annat än ta det lugnt, och sedan vänta och se vad som syns på måndagens kontroll..


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela