Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 29

Publicerad 2014-07-14 08:31:18 i Min graviditet,

Nu har sista trimestern börjat officiellt, och jag räknas som höggravid! En del räknar nämligen redan från v28, medan andra första fån v29. Så nu är jag åtminstone helt klart inne i den tredje, och därmed sista trimestern, jee!


Babysarna, vecka 29:

Tvillingarna är nu ca 26cm långa fån hjässa till stuss och 37-40cm från topp till tå. De uppskattas nu även väga 1,2-1,4kg. De fortsätter att lägga på hullet, samtidigt som hjärnan och de inre organen växer till sig. Småttingarnas huvud står i proportion till den övriga kroppen. Hjärnan växer mycket snabbt och gör så att de mjuka skallbenen pressas utåt. Vindlingarna som är karakteristiska för hjärnans utseende, blir allt fler eftersom den blir snabbare och kraftfullare samt förbindelserna mellan nervcellerna ökar. Hjärnan kontrollerar nu andning och kroppstemperatur. I ögonhålorna rör sig ögonen och småttingarna börjar bli mer känsliga för ljus, ljud, smaker och lukter. De kan också skilja på naturligt och artificiellt ljus genom livmoderväggen. Alla sinnena är således nu fullt utvecklade. Tvillingarna kan minnas och känna igen flera röster, inte bara föräldrarnas utan också personer som mamman umgås mycket med. Deras hjärnor rynkas i allt djupare veck och fåror för att få plats och utvecklas vidare. Nu börjar de också verkligen likna riktiga små babysar. De är tillräckligt stora för att kunna sparka på mammans revben och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att mamman blir öm på en viss punkt.

Nu finns det inte plats för akrobatik konster i livmodern längre, men tvillingarna kan fortfarande sträcka ut sig och sparka. Det är trångt i livmodern och bebisen trycker med armbågar och knän. Ännu behöver de inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns plats för dem att ändra läge. Tvillingarna kan drömma nu.


Tvillingar i v29:


Kroppen, vecka 29:

Livmoderns topp är ca 10 cm ovanför naveln nu för dem som väntar ett barn. Måtten är omkring 27 till 30 cm. Liten eller stor mage spelar ingen roll, det som är viktigt är att kurvan ökar som den ska. Viktökningen är vanligen 8,5 kg till 11 kg för enlingsgraviditeter. Om man är orolig över sin vikt så bör man prata med sin barnmorska om detta. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan man känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. 

Den som är gravid känner förmodligen ett tryck på magen och mellangärdet nu. Tvillingarna och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om de inre organen trängs undan. Man kan också ha problem med att äta en stor måltid, eftersom livmodern växer och tar upp mer plats. Halsbränna är vanligt från och med nu och framåt. Små måltider ofta är ett bra råd. Mediciner kan användas, men bara efter att ha rådgjort med läkare eller barnmorska. Att känna mycket sparkar är helt normalt. Vissa barn sparkar mer, andra håller sig ganska lugna. Små utbuktningar på den runda magen kan vara en liten fot eller en spetsig armbåge. Nu kan partnern och andra människor känna småttingarnas rörelser om de lägger en hand på magen när de sparkar eller vänder sig. 

Det är möjligt att känna av förvärkar. Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga sig i ett varmt bad. När man slappnar av avtar värkarna.

När man börjar närma sig slutet av graviditeten känns benen ofta tunga och trötta. Man bör räkna med att man behöver extra mycket vila. Trycket på venerna som leder blodet från benen tillbaka till hjärtat kan ibland bli för hårt, och det kan leda till åderbråck. En del gravida kan även få problem med hemorrojder nu. Ämnesomsättningen ökar i kroppen och man svettas kanske mer än vanligt. Under den sista tredjedelen av graviditeten går de flesta gravida upp mellan 1 och 3 kg i månaden. Kanske har det börjat klia oförklarligt på kroppen, detta bör man berätta för sin barnmorska i sådana fall, då det kan vara tecken på hepatos. Genom stresshormoner som kommer via blodet till moderkakan kan bebisen känna om mamma är stressad eller upprörd, därför är det viktigt att försöka vila och ta det lugnt.

Många kvinnor börjar nu fundera på den förestående förlossningen. Det kan vara bra att skriva ner sina tankar om att vänta och föda barn. Det är ett bra sätt att bearbeta det man har framför sig. 

Jag, vecka 29:
På torsdagen var jag på TUL och på fredagen var det dags för ett besök på mödrarådgivningen. TUL gick bra, och jag blev glad över att se att det denna gång var den läkaren som skickade iväg mig till Kvinnokliniken. Jag upplevde nämligen henne som kunnig och erfaren, och känner mig därför mer trygg med henne än föregående läkare. TUL i leddes med en vaginal undersökning. Läkaren konstaterade att livmodermunnen var mjuk, men att tappen inte påverkats märkbart. Den uppmätte nu 2,07cm och på senaste TUL var den 2,13Cm, om jag minns rätt. På TUL, som nu gjordes i v 28+0, uppskattades mina tvillingar väga exakt samma, 1188g. Det visade sig även att tvillingarna verkade ha bytt plats så att tvilling B nu låg längst ner och med huvudet neråt och tvilling A lite högre upp på tvären, men med huvudet mer neråtriktat. Läkaren hade dock vissa svårigheter att skilja åt tvillingarna, speciellt som de är så jämnstora. Men i och med att de bytt plats så har även beteckningarna för dem ändrats, så att A blivit B och vice versa. Väldigt råddigt det här, och jag känner nu att jag har svårt att skilja dem åt.

Min vanliga hälsovårdare är nu på semester, så jag fick istället gå till ett annat mödrarådgivningscenter, men detta kändes helt okej. På mödrarådgivningen gjordes de vanliga mätningarna. Därtill fick jag även en spruta, eftersom jag har Rhesus negativ-blod. Sprutan ska förhindra mig från att bilda antikroppar i blodet, utifall att någon eller båda av tvillingarna har Rhesus positiv-blod. Vikten låg nu på 72,85kg, vilket innebär att jag gått upp dryga 16kg. Sf-måttet var 36,5cm, vilket ligger på övre kurvan för dem som väntar en i graviditetsvecka 40!! Med andra ord börjar magen vara riktigt stor nu! Midjemåttet låg på 103cm. Hb-värdet hade stigit med ett steg nu, och var 109. Blodtrycket såg bra ut, och det fanns inget anmärkningsvärt med urinprovet. 

Nästa TUL blir först 21 juli, men jag uppmanades ta kontakt innan om det är något som oroar mig. Följande mvc-tid bokades in 4 augusti, och då har jag min ordinarie hälsovårdare igen. Följande grej på schemat är dock ett besök hos tandläkaren, dit kag ska för en kontroll. Var egentligen ganska nyligen till tandläkaren, men eftersom jag fått mörka fläckar på täbderna (och jag snart ska på fotografering) så ville jag göra ett besök dit i alla fall. Förhoppningsvis är det något som kan åtgärdas. Tid för tandvården är 16 juli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela