Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Marianne-cheesecake :)

Publicerad 2014-06-15 08:26:33 i Recept,

Det var länge sedan jag la upp ett nytt recept här, så tyckte det var dags nu. Fyllde år tidigare i veckan, och då passade jag på att röra ihop en cheesecake med Marianne-kross toppad med färska frukter och bär.


Ingredienser:
200g digestivekex
75g margarin
200g Philadelphiaost (naturell)
200g naturell kvarg
2dl vispgrädde
120g Mariannekross
1dl socker
3tsk vaniljsocker
0,5dl citronsaft
4 gelatinblad
färska bär och frukter enligt smak

Börja med att mosa digestivekexen och smälta margarinet. Blanda sedan ihop de två, och tryck ut i en kakform med löstagbar kant (jag brukar ofta klä kakformen med ett bakplåtspapper i bottnet, underlättar diskandet efter att kakan blivit uppäten) och ställ den sedan i kylen medan du gör fyllningen. Rör ihop kvargen, osten, sockret och Marianne-krossen. Lägg gelatinbladen i blöt, enligt instruktionerna på påsen. Vispa sedan ihop grädden. Värm upp citronssaften till kokpunkten och smält gelatinbladet i vätskan, låt det sedan svalna något innan du rör ner det i kvargröran. Rör till sist, försiktigt, ner grädden i kvargröran. Bred ut röran över kexbottnet och ställ i kylen några timmar. Dekorera med färska bär och frukter innan servering.

Hoppas det smakar, det gjorde det för oss! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela