Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Moderskapsförpackningarna har kommit! :D

Publicerad 2014-06-13 16:56:33 i Min graviditet,

WOW säger jag bara! Jag var medveten om att förpackningen, den sk mammalådan, är värdefull och innehåller massvis med produkter, men hade ingen aning att den innehöll så här mycket kläder!

Såhär ser själva lådan, som även kan fungera som en första säng för barnet, ut:

Och så här ser innehållet, och innehållsförteckningen ut:



Moderskapsförpackningen eller mammalådan har delats ut till finländska familjer i över 75 år. Till en början var det endast mindrebemedlade familjer som kunde få den, men ganska snart blev det statens gåva till alla familjer. Understödet är enligt familjens val antingen ett engångsbelopp på 140 euro eller förpackningen. Av familjerna som ska få sitt första barn väljer nästan alla mammalådan. De som väntar tvillingar är dock berättigade till tre lådor, eller en kombination av båda stöd. Exempelvis kan de välja att ta två lådor samt ett understöd om 140 euro.

Moderskapsunderstödet infördes år 1938 och var alltså till en början en behovsprövad förmån och en del av fattigvården. Tillsammans med mödra- och barnrådgivningsverskamheten har moderskapsförpackningen bl.a. bidragit till att sänka barndödligheten i Finland, eftersom det krävdes att modern ska besöka rådgivningen eller en läkare senast före utgången av den fjärde graviditetsmånaden för att få moderskapsunderstödet. Idag är dock moderskapsunderstödet en förmån för alla mödrar.

Vill ni läsa och titta noggrannare på mammalådan, så kan ni gå in på följande sida: http://www.kela.fi/web/sv/mammaladan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela