Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 24

Publicerad 2014-06-07 08:09:29 i Min graviditet,

Graviditetsvecka 24 har kommit igång med stormsteg. Igår kändes som en riktigt bra dag, förutom att jag kanske inte fick så mycket gjort på jobbet som jag önskat. Men i övrigt var det toppen! Måendet var bra, solen sken och det var för en gångs skull riktigt härligt att vara gravid. Menar ju inte med det att hela graviditeten är en pina, utan att igår var exceptionellt bra :) Här är veckans information:

Babysarna, vecka 24: 

Tvillingarna lär väga ca 600g styck och är ungefär 21cm från hjässa till stuss och således ca 30cm långa från topp till tå. Tvillingarna ska fortfarande femdubbla sin vikt under de kommande veckorna, men skulle småttingarna födas nu har de 20-25% chans att överleva

Först nu skulle tvillingarna kunna börja andas luft, om det skulle födas så här tidigt. De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24, men lungorna fortsätter fortfarande att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop. 

Huden, som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av allt mer fosterfett. Babysarna bildar underhudsfett i rask takt men ser fortfarande lite röda och skrynkliga ut eftersom huden bildas i en snabbare takt än underhudsfettet. Den röda färgen kommer av att huden börjar förlora sin transparens och bildar pigment. De ser således vid det här laget helt mänskliga ut och liknar små dockor. Ansikte och kropp liknar dem hos en nyfödd.

Mamma känner antagligen bebisarna röra sig en hel del där inne när de sparkar och slår på livmoderväggarna. I takt med att de växer blir det mindre och mindre plats att röra sig. Ben, muskler och organ växer stadigt.  Tvillingarna är fortfarande små, finlemmade och alldeles håriga, men nu börjar det alltså bli lite trångt där inne i mammas mage. I småttingarnas kroppar har vita blodkroppar börjat bildas och deras funktion är att bekämpa infektioner.

Hörseln är väl utvecklad. Hörseln började utvecklas redan i vecka 15, men öronen är inte färdigbildade förrän nu. Tvillingarna känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. De hör även mammans hjärtslag. 

Småttingarna rör navelsträngarna och olika delar av sin kropp med händerna för att utforska. De kan nu suga på tummen "på riktigt", istället för att bara stoppa den i munnen. De fortsätter att svälja fostervatten och vätskan och sockret, som de får i sig på det viset, fungerar som ett komplement till den näring som de får från mamman och moderkakan. Det är möjligt att känna små "skutt" i magen när babysarna hickar på grund av vätskan de svalt. Bukspottkörteln utvecklas, den producerar livsviktiga hormoner och insulin, som hjälper till att bryta ned socker.

Småttingarna blir mer medvetna om förändringar i sin, ännu väldigt begränsade, omvärld. Om man petar på utbuktningar på sin egen mage märker man att tvillingarna flyttar sig. 

Min mage i vecka 24:


Kroppen, vecka 24:

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln. Om man väntar en enling så ligger livmoderns översta del nu c3 cm ovanför  naveln. 

Det är vanligt att ha gått fem till sju kilo, eller ännu mer. Det är vanligt att få s.k. Braxton-Hicks kontraktioner vid den här tiden. Dessa sammandragningar kommer inte regelbundet och bör inte kännas smärtsamma. De är till för att förbereda kroppen inför förlossningen, och kommer att öka i styrka allteftersom graviditet fortlöper. På så sätt "tränas" muskeln så att den kan ge starka och effektiva värkar när det är dags för förlossning. Sammandragningar är ofarliga, så länge de alltså inte gör ont eller kommer för tätt. De som redan fött barn känner vanligen av dem tidigare och starkare än de som väntar sitt första barn.

Många kan få en del krämpor som halsbränna, ont i benen och ryggont på grund av foglossning. Smärtorna beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen mjukas upp, man blir överrörlig och har svårt att sitta länge i samma ställning. För den som råkar ut för detta är det viktigt att inte belasta bäckenet genom t ex assymetriska rörelser (ena benet framåt och andra bakåt). Mot bäckensmärtor hjälper inte vanlig träning. Vanligt är också att man kanske måste gå och kissa oftare eftersom livmodern trycker på urinblåsan. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Då är det bra att lägga upp benen på bordet eller stolen och vila sig. Att använda stödstrumpor kan också hjälpa.

Nu är det möjligt att höra småttingarnas hjärta med ett vanligt stetoskop. Om man inte börjat träna sina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att man läcker urin när man hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt. 

Fet fisk kan vara nyttigt för småttingarnas utveckling och det finns tecken som tyder på att kvinnor som har fet fisk i sin kost föder barn med en bättre utveckling av synen, enligt en studie från universitetet i Bristol.

 Jag, vecka 24: 

De senaste dagarna har jag inte direkt känt av några krämpor alls förutom att jag lättare blir andfådd. Jag har dock vid några tillfällen sett stjärnor eller eldflugor i synfältet. Det har oftast skett efter att jag duschat och stått i badrummet och borstat tänderna eller torkat håret. Vad det beror på vet jag inte, och det har endast varat ett par sekunder, men jag kommer att ta upp det på mvc nästa gång jag ska dit för säkerhets skull. Tvillingarna har varit något lugnare de senaste dagarna, men nog rörliga. Idag har jag även en dov smärta till höger nere på magen, vet inte om det är från ligamenten eller någon växtvärk. Är väl bara att följa med helt enkelt. Nästa vecka ska jag till mödrarådgivningen för att kolla mitt hb, sedan är det sockerbelastning som gäller 16 juni. Ser inte alls fram emot det, men det ska väl gå bra. Nu ska jag se om jag lyckas aktivera min sambo så vi skulle få barnkammaren tapetserad :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela