Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 25

Publicerad 2014-06-13 15:41:19 i Min graviditet,

Igår gick jag in i vecka 25, vilket på något sätt har känts som en sorts milstolpe för mig. Nu känns det liksom att den största faran är över, och hädanefter växer tvillingarnas chanser att överleva för var dag som går, ifall de skulle födas som prematurer.

Babysarna, vecka 25:
Tvillingarna väger omkring 700 g och är nu ungefär 22 cm långa från hjässa till stuss och 33cm från huvud till fötter. De flesta av småttingarnas organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och tvillingarna har nu en chans överleva om de skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om det uppdagas att tvillingarna riskerar att födas för tidigt brukar man få kortisonsprutor för att skynda på utvecklingen av lungorna hos de små.

Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och tvillingarna kan knyta sina händer och få tag på sina fötter. Småttingarna dricker av fostervätskan, den smakar ganska sött. Om man sprutar in något beskt dricker de vanligtvis mindre. Tvillingarna kan känna igen mammas röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne har utvecklats hos tvillingarna. Nu ligger de främst och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. De kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppna sig. Deras benkärnor blir hårdare. Navelsträngarna är tjocka och elastiska med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion. Tvillingarnas känsel utvecklas och de reagerar på beröring, till exempel från sin tvilling. De har egna rytmer i magen när de sover eller är vakna och liknar alltmer ett nyfödda barn i kroppens proportioner.

Tvillingar i v25:


Kroppen, vecka 25:

Placeringen av livmodern hos de som väntar enlingar är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Livmoderns mått är således mellan 23 och 26 cm. Som en fotboll! Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot blåsan vilket kan göra att man behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Många gravida börjar även få kramp i benen. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Det rekommenderas att man undviker att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor för kramp i benen. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Det är viktigt att tänka på hållningen och vila mycket. Kroppen har skapat fostervatten som innehåller: glukos, fettsyror, salt, fruktos, protein, citronsyra, mjölksyra och aminosyror. Det är bra att tänka på att både motion och träning är bra när man är gravid, om man bara har möjlighet. 

Från och med nu är det viktigt att känna fosterrörelser varje dag och att man lär känna sitt barns dygnsrytm. Man bör vara extra observant om man upplever att barnet eller barnen rör sig mer sällan än vanligt. Oftast brukar man rätt snart känna barnet eller barnen röra sig som vanligt men om man fortsätter känna att rörelserna är mindre än vanligt ska man kontakta sin barnmorska eller förlossningsavdelningen.


Jag, vecka 25:
Igår var jag till mödrarådgivningen för att kolla upp mitt hb-värde. Det hade nu, tack och lov, stigit från 109 till 118, vilket är helt ok. Det som däremot kunde konstateras var att det verkade finnas spår av äggvita i urinprovet. Hälsovårdaren antog att det berodde på att jag druckit för lite, eftersom jag inte hade några andra tecken på havandeskapsförgiftning. Blodtrycket var också ok, 121/68. Nu hade även min viktökning minskat något, och låg nu på +11kg, skönt! Hoppas det avtar något så att kag inte behöver få en monstermage i sommar, haha! Sf-måttet låg nu på 29,5cm och midjemåttet på 97cm, så jag följer fint min egen kurva. Vi lyssnade även på pojkarnas hjärtljud. Tvilling A låg på ca 145 slag per minut och tvilling B på ca 135 slag per minut.

Nästa grej på agendan är sockerbelastning samt blodprov och det går av stapeln 16.6. Jag ska vara på labben kl. 7.50 och måste försöka komma ihåg att vara oäten och odrucken i ca 12 timmar innan. Suck. Kan ju inte precis säga att det är något jag ser fram emot, men det ska väl gå bra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela