Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 26

Publicerad 2014-06-24 19:51:54 i Min graviditet,

Nu är det äntligen dags för uppdatering kring vecka 26, som jag gick in på i torsdags. Tyvärr har jag varit bortrest, så har inte kunnat göra uppdateringen tidigare.

Babysarna, vecka 26:
Tvillingarna är nu drygt 22 cm från hjässa till stuss och ungefär 30-35 cm från topp till tår. De väger omkring 850 gram styck. Babysarna växer dock olika fort från omkring den 20:e graviditetsveckan så om babysarna skulle avvika lite från det genomsnittliga så är det i sig ingen anledning till oro. Om småttingarna av någon anledning skulle behöva förlösas nu så skulle de ändå ha en god chans att överleva utanför livmodern, tack vare en enorm utveckling inom neonatalvården. Respiratorer, monitorer och mediciner kan hjälpa de ännu omogna kropparna att klara sig utanför livmoderns trygga värld. Babysarna skulle behöva stanna några månader på sjukhuset eftersom de ännu är mycket mottagliga för infektioner och andra komplikationer.

Man kan nu höra tvillingarnas hjärtan med en dopplermonitor eller ett steoskop, och pappa kan kanske till och med höra det genom att lägga örat på rätt ställe mot magen. Småttingarna utvecklar sina lungor och tränar på att andas genom att dra in och ut fostervatten i lungorna. Ögonen är nu färdigbildade och de kan nu öppna samt stänga sina ögon. Tvillingarna reagerar på både ljud och ljus, samt lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. De lyssnar även på mammans och omgivningens röster. När småttingarna hör ljud reagerar de med högre puls, och spelar man musik kan det hända att de rör sig i takt. De kan också känna att någon stryker på magen. Tvillingarna kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla i sina fötter. De är också redan nu som de börjar föredra höger eller vänster hand. Tvillingarnas ryggrad blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen.  

Småttingarna sover och är vakna efter en viss rytm under dygnet, något som mamman också förmodligen märker av.

Min tvillingmage i v26:


Kroppen, vecka 26:

Livmodern har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll, hos den som väntar ett barn. Översta delen av livmodern befinner sig nu ungefär mitt emellan naveln och bröstbenets nedersta del. Vissa kvinnor upplever flest fosterrörelser när de vilar. Förmodligen passar inte de vanliga kläder längre, för nu börjar mamman vanligtvis lagra fett kring bröst och höfter. Det kanske har uppstått sträckmärken på huden. Många gravida får sträckmärken på mage, rumpa, lår och bröst. En del får mycket andra får lite eller inga sträckmärken. Sträckmärken är rödaktiga ränder i huden. Som tur är bleknar de och blir mindre med tiden, men de försvinner aldrig helt. Hjärtat och njurarna jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen. 

Hela kroppen påverkas av graviditeten. Därför är det viktigt att vara i god kondition. Om man är van vid att jogga, simma eller gymnastisera kan man fortsätta med det i samma utsträckning som förut, förutsatt att allt löpt problemfritt med graviditeten, men man bör gärna undvikga hård träning och tyngre sporter. Om man inte motionerar regelbundet kan man ta dagliga promenader eller cykelturer. Eller kanske simma någon gång i veckan. Man känner oftast själv vilket tempo som känns bra. 

En del kvinnor drabbas av åderbråck under graviditeten. Åderbråck är slingrande eller knutformiga utvidgningar av ådrorna på benen, i underlivet eller i ändtarmen (hemorrojder). Åderbråck i underlivet brukar ge svullnad i blygdläpparna och en tyngdkänsla i underlivet men även där kan man ibland se de slingrade vätskefyllda ådrorna. Åderbråck beror på att vävnaden i ådrorna blir slappare på grund av graviditetshormonerna. Besvären brukar kännas mer om man varit uppe en längre stund eftersom vätska samlas i ådrorna. Det lönar sig att lägga sig ner och vila då och då. Åderbråck i underlivet påverkar inte förlossningen.

Hemorrojder går oftast tillbaka och brukar minska eller försvinna efter förlossningen. Genom att använda stödstrumpor kan du lindra och förebygga större åderbråck i benen. Ibland kan det ta några månader efter förlossningen innan besvären försvinner.

På grund av att mer vätska samlas i vävnaderna kan det uppstå ett tryck kring nerver och senor som gör ont och ger en domningskänsla ut i händerna, framför allt nattetid. Det kallas karpaltunnelsyndrom. Smärtan och domningarna kan avhjälpas med hjälp av handledsskydd.

Nästan alla besvär som man har under en graviditet får tvillinggravida känna av lite mer. Det är ju inte så konstigt. Därför är det viktigt att man tänker extra noga på att vila och kanske ändrar sina vanor för att följa kroppens behov. 

Jag, vecka 26: 
Vikten har ökat igen, och jag ligger nu ca 14kg på plussidan, vilket känns. Under midsommaren fick jag få tillfällen att kasta upp benen och vila kroppen, vilket ledde till att jag igår kände mig ganska knäckt! Hade tungt att vara och det gjorde ont att böja sig framåt samt att stiga upp från och sätta ner mig på stolar/i soffor. Jag närker även att jag blir tröttare än vanligt, och behöver äta mindre men oftare nu. Men allt är inte bara negativt. Tvillingarna är alltmer aktiva, och imorgon ska jag äntligen på tillväxtultraljud och få se dem igen. Därefter ska vi tillsammans med min sambo pka iväg och shoppa lite sådant som ännu saknas i barnkammaren..:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela