Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 27

Publicerad 2014-06-30 18:29:13 i Min graviditet,

Graviditetsvecka 27 inleddes, som tidigare nämnts, på Kvinnokliniken, eftersom jag riskerade förtidsbörd. Det hela lugnade dock ner sig, och nu har jag istället fått fortsätta min sjukskrivning hemma, med ordination om att vila så mycket som möjligt. Så här kommer lite info om pågående vecka.

Babysarna, vecka 27: 

Tvillingarna uppskattas nu vara ungefär 24cm från hjässa till stuss och ca 35 från topp till tå. Viktuppskattningen ligger på ca 1kg. De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Tarmarna har mognat och skulle klara av att ta emot modersmjölk. Men fortfarande är tvillingarna sköra och skulle behöva mycket vård för att kunna överleva utanför livmodern. Varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad för deras mognad. Lungorna har utvecklats mycket, men lungblåsorna behöver ännu mer tid för att utvecklas fullt ut. 

Tvillingarnas hud är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett. Under huden lagras alltmer fett och småttingarna börjar bli knubbiga. I den här fasen suger de ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion. Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade. Tvillingarnas avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade. Vissa barn kommer att födas med mycket och långt hår, medan andra inte har något hår alls när de föds. Runt denna vecka börjar näthinnorna bildas. Tvillingarna kan nu öppna sina ögon. De övar att öppna och stänga ögonen. Man vet att de reagerar på ljus, men inte om de kan se något inne i livmodern. Nu uppfattar således tvillingarna ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig småttingarna mot - eller bort från - ljusskenet. De första synintrycken utanför livmodern delas för barnen in i ljus och mörker - det är därför många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta för att skydda ögonen eget födseln. Hörseln fortsätter att utvecklas allt mer och småttingarna kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från mamma. 

Många barn är mer vakna på kvällen, då man kan märka att de sparkar mer i magen. När småttingarna rör sig tränar de upp sin fysik för att bli starkare i kroppen. Det börjar bli trångt inne i livmodern, men ännu finns det gott om plats för tvillingarna att röra sig på, även om det säkerligen är märkbart mindre plats än för en enling. 


Kroppen, vecka 27:

Sista veckan i graviditetens andra tredjedel har nu börjat. Magen är nu vanligtvis ganska framträdande, men storleken beror också på kroppsbyggnaden, längden, vikten samt om mamman fött barn tidigare. Ytterligare en faktor som spelar in är mängden fostervatten. Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu mellan naveln och revbensbågen. Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm, för de som väntar ett barn. Det är vanligt att man känner att det spänner alltmer i magen allteftersom livmodern växer. Trycket mot blåsan ökar också och ofta störs sömnen av att man måste gå upp och kissa. Kanske sover man oroligt, och drömmer mer än vanligt. Mammans vikt ökar och den kommer att göra så fram till graviditetsvecka 36. Alla gravida kvinnor ska lägga på sig en del kilon, men hur mycket varierar. Mellan 7-18 kilo är vanligt. Det viktigaste är att viktökningen är någorlunda jämn, och att man inte går ner mycket i vikt. Röda strimmor, så kallade bristningar, kan börja synas på magen, detta är inte ovanligt. Vanligtvis bleknar dessaefter förlossningen. Det är även vanligt med halsbränna, gas i magen och tryck mot lungorna. 

Det är vanligt att gravida drabbas av klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden eller kanske har man druckit för lite vatten. I allvarliga fall kan klådan bero på förhöjda levervärden orsakade av graviditeten. Man bör således berätta för barnmorskan om eventuell klåda så att man kan få hjälp med eventuell behandling. Nu är det möjligt att känna en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar tvillingarna spjärn och prövar sina krafter. Man kan känna hur de "svarar" när man försiktigt trycker tillbaka. Många gravida kvinnor blir på detta stadium även lätt andfådda.

Mellan fjärde och sjunde månaden brukar sexlusten öka hos en del kvinnor. Det kan bl a bero på att mer blod cirkulerar i kroppen - hjärtat pumpar 20 procent mer blod än normalt. Den ökade blodmängden gör könsorganen extra känsliga för stimulans. För andra fungerar sexlivet inte alls. Men behovet av närhet och ömhet brukar vara lika stort som tidigare - eller större. 

Det kan vara dags att handla saker till barnet, eftersom det förmodligen ganska snart blir besvärligt att gå och handla. Det kan även vara klokt att redan nu förbereda sig inför förlossningen genom att göra en lista över vem man ska ringa till, efter den stora händelsen. Det kan också vara bra att fundera vad man ska ha med sig till sjukhuset i form av kläder och toalettsaker. Det kan vara klokt att packa en väska om förlossningen sätter igång och resan till sjukhus blir hektisk. 


Jag, vecka 27: 
Sista dagen i graviditetsvecka 26 (dvs 25+6) var jag på tillväxtultraljud där det konstaterades att min livmodertapp förkortats till 22mm (den brukar vanligtvis ligga på ca 45mm) och att jag börjat öppna mig inifrån. Eftersom jag också haft en del sammandragninga, men inga onda sådana, så ville läkaren skicka mig till Kvinnokliniken för säkerhets skull. Där gjordes ett nytt ultraljud, där samma sak konstaterades, samt att jag eventuellt hade symtomfri jästsvampsinfektion och att mina sammandragningar kom med ca 5 minuters mellanrum. Undersökningen visade dock att tvillingarna verkade må bra. De vägde uppskattningsvis 812 respektive 966g. Bådas hjärtfrekvens varierade mellan 130 och 160 slag per minut. Jag fick abtibitokiga för infektionen samt medicin i 3 omgångar för att minska sammandragningarna. På fredagen då jag var i v26+1 gjordes ett nytt vul där läkarna konstaterade att situationen förbättrats något. Mina sammandragningar hade minskat och tappen låg nu på 23mm. Således fick jag lov att åka hem och fortsätta min vila här, och är nu sjukskriven fram till moderskapsledigheten. Ännu får jag sammandragningar, men inte lika ofta. Nu kommer de mest då jag gör någon kraftansträngning, som t.ex. vänder på mig, stiger upp, eller dylikt. Vilket är helt normalt, med tanke på att livmodern övar sig genom hela graviditeten. Så nu är det bara att ta det lugn, och hoppas att tvillingarna hålls ännu flera veckor i magen. Hädanefter kommer de också att kolla upp mig noggrannare, och nästa koll är redan 4.7, dvs inkommande fredag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela