Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Äntligen vecka 13 (12+0)

Publicerad 2014-03-25 05:30:50 i Min graviditet,

Äntligen är den här! Vecka 13, veckan då risken för missfall minskar avsevärt (med ca 65%). Känns som om att jag äntligen kan börja prata om babyn, inte bara fostret. Visst, vad som helst man ännu hända, och jag har ju inte ännu ens fått se att det lilla pyret lever och mår bra i magen min. Men jag tycker ändå att detta är en milstolpe värd att fira, tjoho!

Graviditeten brukar alltså delas in i tre delar, de så kallade trimestrarna. Den första trimestern pågår till och med vecka 12, den andra mellan vecka 13 och 27, och den tredje från vecka 28 fram till det att barnet föds. Så nu börjar således andra delen av graviditeten, trimester två för min del!

Babyn, vecka 13:

Min lilla baby är nu 6-8cm lång och väger ungefär 60g. Min baby är således ungefär lika stor som en persika nu. Skelettet har hittills varit mjukt, men börjar nu hårda. Så om jag skulle behöva röntgas så skulle babyns skelett kunna synas på röntgenbilden! Babyns tarmar genomgår stora förändringar nu och förflyttas in i magen. Babyns bukspottskörtel börjar producera insulin och levern börjar utsöndra galla. Babyn kan nu röra på huvudet i och med att halsen är färdigbildad. Ögonen förflyttas till framsidan av huvudet och även öronen intar sin normala position. Det finns forskning som tyder på att babyn börjar uppfatta ljud nu. Öronen är  visserligen färdigutvecklade först i v24 men man tror att foster nu redan kan höra med hjälp av receptorer i huden som tar upp vibrationer. Stämbanden utvecklas även nu, även om vi inte kan höra babyn ljuda än.

 

 
Kroppen, vecka 13:
 
Livmodern börjar nu växa i en mer jämn och märkbar takt. Nu mår de flesta gravida inte längre illa men tyvärr finns det några få som fortsätter att må illa flera veckor till. Själv har jag praktiskt taget inte mått illa alls under graviditeten! Nu när kroppen har haft en trimester att anpassa sig till graviditeten, tenderar många känna sig mindre trötta än tidigare. Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Vissa kan redan känna av fosterrörelser, men det är rätt ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket möjligt att det är just babyn som rör sig.

Jag, vecka 13:

Jag börjar äntligen känna att jag fått lite av min gamla energi tillbaka, även om jag inte är helt "återställd" än. Har nu börjat känna mer och mer av att det börjar spänna kring magen, säkerligen livmodern som växer. Tycker mig kunna skönja en liten liten mage redan, men tror inte den är synlig för andra än. Nu är det drygt 3 dagar tills vi får se vårt lilla pyre, längtar sååå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela