Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Ultraljudet visade TVÅ! Det blir alltså tvillingar!

Publicerad 2014-03-30 09:20:19 i Min graviditet,

Fredagen var fylld med olika känslor. Dagen började med nervositet inför kub-ultraljudet. Jag var nervös över att jag inte visste exakt var ultraljudet görs, och om vi därför skulle bli försenade. Men allt gick bra, vi var där i tid och fick dessutom vänta extra 20 minuter eftersom läkaren behövde undersökningsrummet.

Barnmorskan var riktigt trevlig, och undersökningen gjordes först vaginalt. Men sedan kom chocken!! Hon sade att hon såg två huvuden, TVÅ! Jag visste inte hur jag skulle reagera, började skaka, fnittra nervöst och gråta. Allt samtidigt! Jag hörde att min sambo också var chockad och kippade efter andan. En sekund hann jag redan bli rädd att han skulle fly fältet, men han var nog den som hämtade sig snabbast och började fråga om de små liven verkade må bra.


Barnmorskan informerade oss att allt såg bra ut, men att det inte var möjligt att göra det kombinerade ultraljud- och blodprovet eftersom det nu handlade om två foster. Hon kunde ändå mäta nacktjockleken och som tur såg allt ok ut på den fronten, vilket fick oss att pusta ut något. Det kommer trots allt att vara en utmaning i sig med två, för att inte tala om vad det skulle innebära om något eller båda av dem var specialbarn!

Båda tvillingarna var livliga, och såg ut att vara ca 7cm långa från hjässa till stuss. Det skilde ca 2mm på dem. Enligt beräkningarna skulle jag alltså på fredagen ha varit i v13+1 (eller v13+2, enligt den andra tvillingen) och således i vecka 14. BF räknades därmed ut att vara 2 oktober.

Tvilling 1.

Tvilling 2.

Men troligtvis så kommer de att födas redan i september, för det är rätt vanligt att tvillingar föds ca en månad för tidigt. Det som barnmorskan inte kunde berätta för oss i det hör skedet var att om det handlade om enäggs- eller tvåäggstvillingar, men vi känner kanske inte heller att det är det viktigaste just nu.

Jag har i skrivande stund inte ännu smält nyheten helt, men panikkänslan börjar småningom släppa. Natten till lördagen var nämligen en tung natt, och jag sov väldigt dåligt och lite, vilket resulterade i rejäl huvudvärk över halva dagen. Inatt har jag sovit bättre, men har nog inte riktigt återhämtat mig än. Men nu har jag åtminstone komma på såkallade arbetsnamn för våra småttingar: 

säg hej till Piff & Puff ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela