Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

V11

Publicerad 2014-03-12 19:00:50 i Min graviditet,

Igår gick jag in i vecka 11, och är således idag i v10+1. Än är det en bit kvar tills största riskperioden är över, men nu börjar det iaf kännas som att v13 närmar sig :) 
 
Fostret, vecka 11:

Det är den här veckan som den snabba tillväxten börjar hos fostret. Fostrets längd från hjässa till hälar fördubblas under loppet av de närmaste tre veckorna. Fram till vecka 20 av graviditeten ökar fostrets vikt upp till 30 gånger. Vid slutet av den här veckan är också fostrets huvud och kropp ungefär lika långa. I v11 har fostret blivit ungefär 4-6 centimeter långt och väger ca 8 gram, och motsvarar således till storleken ungefär en normalstor kiwifrukt eller klementin. Fostret rör nu på sig nästan hela tiden, även om mamma inte ännu kan känna av detta. Könsorganen börjar nu få sin rätta form, men ännu kan man inte se vilket kön fostret är. Ögonen har nu täckts av tunna ögonlock. Lungorna har kommit en bit i sin utveckling och är fyllda av fostervatten. Tarmarna som en tid har legat i navelsträngen får nu plats att dra sig in i bukhålan där levern, bukspottkörteln och andra organ växer till. Risken för medfödda missbildningar och sjukdomar är liten efter denna veckas utgång eftersom fostrets alla viktiga organ redan bildats och de kommer hädanefter inte att förändras annat än att de växer till sig. Det lilla fostret kan nu redan gäspa, suga och svälja! Små finesser som hårstrån och naglar har också börjat dyka upp. Hjärtat pumpar blod till kroppens nu fungerande organ, inklusive navelsträngen som transporterar blod till moderkakan.

 
 
Kroppen, vecka 11:
 
Hos de som mått illa brukar illamående ofta börja avta i det här skedet. Blodmängden i kroppen fortsätter att öka och kommer  att göra det till och med den 30 graviditetsveckan. händerna och fötterna kan kännas varmare, på grund av att det finns mer blod i kroppen som cirkulerar runt. Kroppen behöver nu extra mycket vätska och den blivande mamman kan känna sig törstigare än normalt. I den här veckan är det normalt att ha gått upp ca 1kg, men det är även vanligt att de som lidit av illamående gått ner i vikt. Livmodern har nu vuxit så stor att den nästan fyller hela bäckenet, men ännu syns inte graviditeten vanligtvis utåt. Livmodern börjar dock växa snabbare, och mer i takt med fostret från och med nu. I det här skedet är det viktigt att motionera, men även att äta ordentligt. Kroppen förbränner nämligen kalorier upp till 25% snabbare än innan graviditeten!

Jag, vecka 11:

Jag ligger fortfarande på ungefär ett kilo över min utgångsvikt. Magen är inte längre lika svullen, men jag tycker mig skönja en liten mage då jag ligger på rygg. Imorgon ska jag lämna blodprov inför KUB-testet, och ultraljudet kommer sedan att göras 28.3, så det närmar sig, men känns fortfarande långt borta. Jag tycker mig inte längre känna av så mycket symtom. Jag är fortfarande tröttare än vanligt, och blir lättare kissnödig och hungrig, men inte lika mycket som för ett par veckor sedan. Förra veckan fick jag dock klart för mig att det här med att vaka inte är någon bra grej. Satt uppe till ungefär 1 på lördagsnatten, vilket ledde till att jag hade en grym huvudvärk hela söndagen. Humöret var således inte riktigt på topp, speciellt som jag inte hade någon lämplig värkmedicin hemma. Ska försöka komma ihåg att inhandla sådant på helgen, för vill inte råka ut för samma sak en gång till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela