Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

V12 (11+0)

Publicerad 2014-03-18 20:26:38 i Min graviditet,

Idag har jag gått in i vecka 12. Nu är det bara n vecka kvar tills jag gått över den sk "magiska" gränsen då missfallsrisken minskar avsevärt. Känns otroligt att jag så att säga varit gravid i 3 månader redan (eller egentligen 2,5 månader), och att jag om dryg vecka går in i min andra trimester. Här kommer igen lite info om vad som sker denna vecka:
 
Fostret, vecka 12:

Fostret är nu 5-6cm långt och väger 15-25g, och är således ungefär i storlek med en limefrukt. Fostret växer flera millimeter varje dag. Ögonen har nu täckts av ögonlock och kommer inte att öppnas igen förrän v27. Nu är även anlagen för 20 tänder klara, och fostret kan öppna och sluta sina händer samt suga på sin tumme, naaaw! Fostret får nu allt mer av sina personliga drag. På fostrets fingertoppar börjar det unika mönstret, fingeravtrycket, att bildas. Överläppen får sin amorbåge och fingernaglarna blir tydligare. Tills nu har fostrets fotsulorn legat mot varandra, men kommer härefter långsamt att rätas ut för att snart vändas ifrån kroppen. Levern, inälvor, hjärnan och lungorna börjar arbeta och tillväxten av huvudet stannar upp. Nu får kroppen en chans att hinna ikapp huvudet för att få de rätta proportionerna. Mot slutet av denna vecka kommer tarmarna tillbaka till sin plats i magen och navelbråcket försvinner. Den nedre delen av tarmpaketet viker ihop sig och bildar tarmludd, som efter födseln har till uppgift att dra in näringsämnen i kroppen. Matsmältningsmusklerna börjar fungera och dra ihop sig.

 

 
Kroppen, vecka 11:
 
Den här veckan är det vanligt med yrsel och huvudvärk, eftersom mängden hormoner samt blodmängden i kroppen tenderar öka i detta skede. Livmodern befinner sig fortfarande nere i bäckenet, vilket gör att den kan trycka på urinblåsan och fortsättningsvis orsaka att man känner sig mer kissnödig än vanligt. Detta tenderar lätta något de närmaste veckorna, då livmodern börja växa ovanför bäckenet och således ger mer plats för urinblåsan. Moderkakan är nu färdigutvecklad. Graviditetshormonerna får tjocktarmen att arbeta långsammare, vilket kön göra att man känner sig trög i magen. Man bör därför vara noga med en fiberrik kost så att man inte får förstoppning.

Jag, vecka 11:

Den senaste veckan har jag inte känt mig lika trött som vanligt, men på något vis ändå orkeslös. Jag orkar inte ta mig an några som helst projekt, som att ex. laga mat, städa m.m. Orkar inte heller träna något mer än 1-2 gå ger per vecka, hittar helt enkelt inte motivationen! Har nu börjat känna att det börjar spänna kring magen, säkerligen livmodern som växer. Kan tänka mig att det småningom börjar synas en liten mage på mig. Trodde att bröstömheten avtagit, men ett pass med Ashtanga yoga gjorde det dock klar att det har det inte, aj! Att ligga platt på mage är inte en bekväm ställning just nu. Mitt ansikte ser fortfarande ut som ett minfält, känns det som (det hela började några månader efter att jag slutat med p-pillren), och jag funderar på att fråga, nästa gång jag ska till läkaren, om det finns någon kräm eller något som skulle kunna tänkas hjälpa mot acne, som man får använda under graviditeten. Känner mig nämligen rätt frustrerad över detta, då jag aldrig tidigare, inte ens under puberteten, haft problem med acne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela