Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 22

Publicerad 2014-05-27 05:26:28 i Min graviditet,

Så var det med att komma ut med inlägget i tid igen..;) men nu har jag varit bortrest sedan jag gick in i ny vecka, så har väl lite av en ursäkt iaf ;) är idag i v21+5..
 
Babysarna, vecka 22:

Tvillingarna är nu ungefär 19cm långa från hjässa till stuss och ca 27cm från topp till tå. Vikten torde ha ökat till 450-500g per tvilling. Storleken kommer att fördubblas under andra halvan av graviditeten. Från och med den här veckan, dvs vecka 22 definieras foster juridiskt som barn om de skulle födas, även om den medicinska termen fortfarande är foster ända fram till födelsen. 

Småttingarna har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Därför kan man förvänta sig rörelser i magen om man lyser på magen med en stark lampa. Tvillingarna lär nu ha fått en dygnsrytm. De sover ibland, och är vakna ibland. Ofta bökar de och rör sig när mamma ligger och slappnar av. 

Tvillingarnas svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Deras hjärnor växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att babysarna är födda och försvinner sedan. Babysarnas hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder. Just nu pågår samordningen av nervsystemet för fullt. Antikroppar från mammas eget blod förs över till babysarna. På så sätt kommer de redan att ha ett eget skydd mot vissa sjukdomar när de föds till den omgivande världen. 

Babysarnas blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngana fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse dem med syre och näring. Moderkakan eller moderkakorna är nu nästan lika stor som babysarna.

Nu mognar även de olika organen. Matsmältningssystemet fungerar redan på ett grundläggande sätt och småttingarna kan svälja fostervatten och ta upp vatten och socker och sedan göra sig av med restprodukterna. Denna mekanism är en förberedelse på livet utanför livmodern.


Min mage i vecka 22:


Kroppen, vecka 22:
 
Mjölkkörtlarna har börjat mogna och blodkärlen i huden blir tydligare. Brösten kan eventuellt läcka råmjölk, småttingarnas första kost, som även kallas kolostrum. Detta är speciellt vanligt hos omföderskor. Montgomerys körtlar på vårtgårdarna, som är som små nippor, producerar ett fuktigt ämne som skyddar bröstvårtorna vid amning. Hudfärgen kan förändras och områden med mycket pigment t.ex. vårtgårdar, födelsemärken och fräknar mörknar. Håret kan kännas tjockare och det beror på att man nu inte tappar speciellt mycket hår, vilket annars är det normala. När babysarna är födda kommer mamma att tappa hår som vanligt igen. Det är viktigt att komma ihåg att sköta tandhygienen, hormonerna kan påverka tandköttet och få det att svullna. Hormonerna som förändras i mammas kropp kan även göra att man lättare får hål i tänderna. 

Nu är det vanligt att det syns att man är gravid! Livmodern borde nu kännas ungefär 2 cm ovanför naveln om man väntar ett barn. Under de kommande 10 veckorna kommer mamman att gå upp ungefär hälften av den totala viktökningen under hela graviditeten, men detta är bara en uppskattning och varierar mycket.

Det är vanligt med en ökad aptit eftersom mamman behöver 500 kcal mer per dag för att försörja sin ökade ämnesomsättning. En del upplever ovanliga starka begär efter mat, och även efter sådant som inte är mat; såsom murbruk, cigarettaska, kol och öl. Det är även vanligt att benen svullnar upp under dagen. Detta kan avhjälpas genom att sätta fötterna i högläge någon eller några gånger under dagen. Blir svullnaden kraftig så bör man genast kontakta barnmorskan eller läkare för kontroll; särskilt om man har andra symptom så som huvudvärk och flimmer för ögonen, eftersom dessa bl.a. kan vara tecken på havandeskapsförgitning. 

Som tidigare nämnts mjukas bäckenlederna upp hos alla kvinnor under graviditeten och är en normal process för att utvidga bäckenet. När lederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär med bäckenuppluckring, foglossning. Det är vanligt att värk uppstår i korsryggen, ner i skinkorna eller från blygdbenet mot ljumskarna. 

Jag, vecka 22:

Igår var jag till mödrarådgivningen. Allt såg i övrigt bra ut förutom mitt hemoglobinvärde, som nu hade sjunkit till 109 trots järntillskott. Jag fick därför order om att gå och köpa blutsaft, som ska vara skonsammare för magen, så att jag kan öka på intaget av järn. Tydligen försöker mina killar utveckla sig till stålmannen ;) Blodtrycket var bra och låg på 126/77, och kissprovet var också fint. Mitt sf-mått låg på 26cm, dvs inte sååå mycket större än för en som väntar ett barn. Midjemåttet var 94,5cm. Hälsovårdaren lyssnade även på på tvillingarnas hjärtljud. Tvilling A låg på ca 135 slag per minut, och tvilling B på något mellan 145-150 slag per minut.

Eftersom mitt hemoglobinvärde var så lågt så fick jag en ny tid om drygt två veckor, 12.6, för att se om värdet stigit, eller åtminstone inte sjunkit sedan senast. Jag fick öven uppmaning om att boka tid för laboratoriet, då det börjar vara dags för de blodprov som krävs inför sockerbelastningen samt för att kolla olika värden då jag hör till en rhesus negativ blodgrupp. 

Känns bra med en mellantid till mvc, då det annars skulle kännas som så lång tid tills jag ska på nästa ultraljud :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela