Tösen - vilsen i vardagen

En blogg som handlar om min vardag, om de tankar och idéer jag har om omvärlden som jag kanske inte alltid kan, eller vill yttra högt.

Vecka 23

Publicerad 2014-05-30 18:26:30 i Min graviditet,

Efter en helvetisk natt och en tung dag så är jag nu inne på v22+1, och har då alltså 23e graviditetsveckan på gångs. Här är lite vad som pågår den här veckan:

Babysarna, vecka 23:

Redan nu har babysarna en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer. Tvillingarna är nu ca 20cm från hjässa till stuss och nästan 28cm från huvud till fötter. De uppskattas väga mellan 470 och 600g. Med tanke på att det är tvillingar, är det mer troligt att de ligger på kring 470g. De rör sig mycket, speciellt på kvällarna kan det vara mycket rörelse i magen. Många kvinnor tycker det känns bra, men några kan uppleva det som obekvämt.

Småttingarna fortsätter lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Detta beror på att huden växer snabbare än kroppen i sig. För varje dag som går ser dock deras kroppar mer proportionerliga ut. De börjar alltså se ut som fullgågna babysar, men fortfarande kan man urskilja skelett och organ genom huden. I det här skedet utvecklas bukspottkörteln som producerar insulin och hormoner. Bukspottkörteln ger ifrån sig mer insulin så att blodsockret hålls på en normal nivå. Småttingarnas levrar producerar enzymer och ansvarar för nedbrytning av bilirubin, ett ämne som bildas när röda blodkroppar bryts ned. Eftersom livslängden för röda blodkroppar är kortare hos foster än hos vuxna människor bildas mer bilirubin hos foster än hos vuxna. Bilirubin går från tvillingarna genom moderkakan till mammans blodomlopp där levern hjälper till att bryta ned bilirubinet. Efter förlossningen kan babysarna uppvisa tecken på gulsot till följd av höga halter av bilirubin som deras levrar ännu inte kan effektivt bryta ned. Detta uttrycker sig som en gulartad ton på huden och ögonvitorna. Detta tillstånd räknas inte som allvarlig och behandlas ibland med ljusterapi då ultraviolett ljus hjälper till att bryta ned bilirubin.

Tvillingarnas sinnen utvecklas snabbt och tack vare en komplett uppsättning neuroner i hjärnan kan nu omgivningen och den egna kroppen utforskas, främst med hjälp av känseln. Känslen är ett av de första sinnena som utvecklas och småttingarna kan röra sitt ansikte eller känna armar och ben. Innerörats ben har hårdnat och då hörseln blivit skarpare kan småttingarna särskilja olika ljud, såväl inifrån som utanför mammas kropp. I magen förekommer många olika ljud. Magen bubblar, hjärtat bankar och blodet forsar. Tvillingarna kommer att känna igen mammas röst på tonläge och rytm när de föds. Det rekommenderas att mamma redan nu börjar prata med småttingarna. Eftersom forskning visat att babysarna i magen lättare uppfattar djupa manliga röster än höga kvinnliga, är det lika viktigt att pappan pratar mycket med de ofödda babysarna. Det kan mycket väl hända att man får en spark till svar och man stimulerar även utvecklingen av babysarnas nervsystemet genom att prata med dem. 

Hos flickor finns redan alla de primitiva ägg bildade i äggstockarna, som de kommer att ha under hela sitt liv, och livmodern är fullt utvecklad.

Ett foster i vecka 23:

Kroppen, vecka 23:
 
Livmodern, för dem som väntar enlingar, når nu strax över naveln. Livmoderns mått är mellan 21 och 24 cm från pubisbenet och livmoderns topp. När livmodern växer trycker den mot urinblåsan och man blir kissnödig oftare. En viktökning på omkring 5 till 7 kg, om inte mer, är helt vanligt. Magen brukar vanligtvis inte ännu vara så stor att den blir ett irritationsmoment i de dagliga rutinerna, och mamma kan förmodligen sitta och böja sig utan alltför mycket svårigheter.

I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes. Hos många kvinnor ökar sexlusten mellan fjärde och sjunde månaden. Betydligt mer blod cirkulerar i kroppen och könsorganen är mer känsliga för stimulans. Mot slutet av graviditeten kan sexlusten gå ner igen, helt enkelt för att kvinnan känner sig stor och otymplig och kanske är rädd att barnet ska skadas. 

Blodvolymen har även ökat för att fylla behovet av ökad syresättning och näringstransport till babysarna. Det mesta av ökningen är blodplasma vilket leder till en utspädning av de röda blodkropparna, något som kan leda till fysiologisk anemi, eller blodbrist. Måttet på denna utspädning av blodet kallas hematocrit och når sitt lägsta värde omkring den här perioden, efter vilken den ökade produktionen av röda blodkroppar börjar komma ikapp. Det kan vara en god ide att låta läkare eller barnmorska kontrollera att inte  en allvarlig blodbrist utvecklats hos mamma.

Det är i dagens läge vardagligt med stress. När man stressar frigörs dock hormoner i  blodet som sedan passerar moderkakan och överförs till babysarna. När mammas puls ökar av någon anledning, ökar också babysarnas puls. Därför är det viktigt att försöka leva lite lugnare när man är gravid. Det kan vara bra att planera för ledighet i slutet av graviditeten. De allra flesta kvinnor behöver en tid för vila och för att koppla av från arbetslivet inför förlossningen och nyföddhetsperioden. Man kan för stunden lugna babysarna genom att lugna sig själv, till exempel genom avslappningsövningar och vila. Att stryka över magen kan också lugna dem. 


Ju större magen blir, desto mer påverkar den mammans matsmältning. Vissa kvinnor kan dras med förstoppningsproblem eller halsbränna. Halsbränna kan man själv försöka lindra genom att äta många små mellanmål istället för färre rejäla måltider. En lätt promenad efter maten kan hjälpa matsmältningen på traven. Nu går det att känna (palpera) babysarnas olika delar genom bukväggen. Det kan smärta i sidan av magen, det är livmodersmuskeln som töjer sig. Smärtan bör försvinna efter vila. Sammandragningarna (förvärkarna) börjar bli påtagliga i det här skedet av graviditeten. De tar tag om babysarna och masserar dem.

Jag, vecka 23:

Idag är en väldigt tung dag. Jag har sovit dåligt natten innan, och har även känt av både foglossning och massvis med sammandragningar idag. Utöver detta har jag även könt av växtvärk i ljumskarna. Sammandragningarna har inte varit onda, men det blir tungt så magen drar ihop sig och blir en hård boll. Minsta lilla ansträngning utlöser en sammandragning. På natten t.ex. räckte det med att jag frösökte vända på mig för att det skulle börja spänna i magen. Tvillingarna verkar dock inte särskilt berörda av detta, de har varit lika livliga som vanlig, skönt nog! 

Nu är tiden då både jag och min sambo borde börja prata med magen, men jag kan ju ärligt säga att det inte känns naturlig ännu. Och eftersom jag låter som en kråka, så är det här med att sjunga för magen inget alternativ för mig. Tror jag ska försöka införskaffa några sagoböcker som jag kan ta och läsa högt för tvillingarna. 

Idag har vi även varit och valt ut tapeter till tvillingarnas rum. Det var faktiskt min sambo som tyckte att rummet måste göras om innan de kommer, vilket jag tycker är rätt kul. Till fondväggen har vi beställt följande tapet: 

Färgen är aningen missvisande på bilden (den är alltså mer ljusblå, nästan himmelsblå), men ni får en idé iaf över hur den ser ut. Sedan har vi tänkt sätta en  enfärgad tapet (i samma färg) på motsatt vägg, och sedan ska båda kortsidorna få vit tapet. Så nästa helg har vi projekt hemma ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tösen

Jag är en tjej som passerat 25 års ålder (nyligen dock!) och som nu valt att sluta räkna åren. Jag älskar äventyr och försöker ofta vara spontan, inom rimliga gränser. Till mina hobbyn hör matlagning, bakning, fotografering samt träning. Jag grubblar mycket kring min vardag, vad som hänt och vad som kommer att hända, och vill gärna dela mina tankar anonymt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela